Beskatning af fri bil – Fastsættelse af nyvognspris for brugt bil
Dato
23. oktober 2019
Hoved Emner
Personlig indkomst
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Værdiansættelse, Beskatningsgrundlag, Nyvognspris, Hovedaktionær, Brugt bil
Sagen omhandler den korrekte værdiansættelse for beskatning af fri bil, når en hovedaktionær får stillet en bil til rådighed, som selskabet har købt brugt, men mindre end tre år efter bilens første indregistrering. Klageren havde i indkomstårene 2013-2017 fået stillet to biler til rådighed af sit selskab, en Ford S-max og en Ford Kuga.
Klageren havde anvendt et beskatningsgrundlag baseret på en "skatteværdi" oplyst af bilforhandleren, som var lavere end bilernes faktiske købspris. Subsidiært argumenterede klageren for, at beskatningsgrundlaget skulle være selskabets faktiske købspris for de brugte biler.
Skattestyrelsen fandt, at da bilerne var anskaffet inden for tre år fra første indregistrering, skulle beskatningsgrundlaget fastsættes til bilernes oprindelige nyvognspris, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4. Skattestyrelsen fastsatte skønsmæssigt nyvognspriserne baseret på markedsdata og vejledende udsalgsprislister.
Striden vedrørte således, om beskatningsgrundlaget skulle være den faktiske (lavere) købspris for den brugte bil, eller den (højere) skønnede oprindelige nyvognspris.
De af Skattestyrelsen forhøjede beløb var som følger:
Indkomstår | Skattestyrelsens forhøjelse (kr.) |
---|---|
2013 | 44.054 |
2014 | 30.869 |
2015 | 21.692 |
2016 | 9.409 |
2017 | 9.262 |
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse.
Retten lagde vægt på reglerne i Ligningsloven § 16, stk. 4, som fastsætter, at for biler anskaffet af arbejdsgiveren højst tre år efter første indregistrering, skal bilens værdi opgøres til den oprindelige nyvognspris.
Landsskatteretten definerede "nyvognsprisen" med henvisning til lovforarbejder og retspraksis, herunder SKM2019.338.ØLR. Nyvognsprisen skal forstås som bilens pris i handel og vandel ved salg til en slutbruger på tidspunktet for første indregistrering. Dette er bilens markedsværdi som ny, ikke en eventuel lavere pris ved et senere salg som brugt.
Retten fandt, at de af klageren anvendte handelspriser ikke afspejlede bilernes reelle nyvognsværdi. På baggrund af de foreliggende oplysninger, herunder Skattestyrelsens undersøgelser af markedspriser, tiltrådte Landsskatteretten de skønnede nyvognspriser:
- Ford S-max: 452.052 kr.
- Ford Kuga: 329.000 kr.
Landsskatteretten bemærkede desuden, at begrebet "venlighedsbetragtning", som Skattestyrelsen havde anvendt i sin argumentation, ikke er et juridisk begreb anvendt af domstolene, men alene et udtryk brugt af Skattestyrelsen i den konkrete sag.
Afgørelsen bekræfter princippet om, at det er den oprindelige nyvognspris, der er afgørende for beskatningen i de første tre år, uanset om bilen er købt brugt til en lavere pris.
Lignende afgørelser