Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende afløbsforhold og drikkevandskvalitet i pølsevogn
Dato
7. juni 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om afløbsforhold og adgang til rent drikkevand
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser vedrørende afløbsforhold og adgang til rent drikkevand i en fødevarevirksomhed. Sagen omhandler en pølsevogn, som Fødevarestyrelsen betragter som en stationær virksomhed, mens klager har anført, at den tidligere er godkendt som mobil.
Baggrund for indskærpelserne
Ved et kontrolbesøg den 7. november 2018 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden ikke havde indlagt afløb under vasken. I stedet blev beskidt vand opsamlet i en dunk, der tømtes efter behov. Denne dunk var ikke tætsluttet og stod i samme skabsparti som dunken med rent vand. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at afløbsforhold skal være tilstrækkelige og konstrueret, så der ikke er risiko for kontaminering, jf. Hygiejneforordningens bilag II, kap. I, pkt. 8.
Fødevarestyrelsen bemærkede også, at der ikke var indlagt vand. Klager fyldte selv en dunk med vand, som var tilsluttet vaskens armatur. Klager oplyste, at vandet blev hentet hjemmefra eller fra en anden virksomhed 200-300 meter væk. Fødevarestyrelsen sendte den 13. november 2018 en skriftlig indskærpelse om, at der skal være forsyning af drikkevand i tilstrækkelige mængder, som skal anvendes, når det er nødvendigt for at sikre, at fødevarerne ikke forurenes, jf. Hygiejneforordningens bilag II, kap. VII, pkt. 1, litra a.
Klagerens anbringender
Klager påklagede indskærpelserne den 22. november 2018 og anførte, at Fødevarestyrelsen tidligere telefonisk havde godkendt både konstruktionen med dunken til snavset vand og aftalen om at hente drikkevand fra en anden virksomhed i 2014. Klager fremhævede, at virksomheden er en lille pølsevogn, der altid har været ren og hygiejnisk, og at klager ikke ville have åbnet virksomheden, hvis der var krav om etablering af kloak- og vandsystem, da klager ikke har råd til dette.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt indskærpelserne og anførte, at vejledningen i 2014 var baseret på, at virksomheden var en mobil pølsevogn. Styrelsen betragter nu virksomheden som stationær, da den er en fast bygning uden hjul, der kun kan flyttes med kran og har stået fast siden 2015. Derfor skal virksomheden leve op til de almindelige hygiejnebestemmelser for stationære fødevarevirksomheder, jf. Hygiejneforordningens artikel 4, stk. 2.
Styrelsen afviste, at afløbsforholdene og vandforsyningen tidligere var godkendt under kontrolbesøg, da disse specifikke forhold ikke var kontrolleret. Fødevarestyrelsen vurderede, at de nuværende afløbsforhold udgør en risiko for kontaminering, da dunken med beskidt vand ikke er tætsluttet og står tæt på dunken med rent vand i et begrænset område. Desuden var vandforsyningen ikke tilstrækkelig, og klager kunne ikke dokumentere drikkevandskvaliteten af det hentede vand.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelser vedrørende afløbsforhold og adgang til rent drikkevand. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnets § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnets § 8.
Vurdering af afløbsforhold
Nævnet fandt, at klager ikke havde overholdt Hygiejneforordningens artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 8, da afløbsforholdene ikke var konstrueret, så der ikke var risiko for kontaminering. Nævnet lagde vægt på, at dunken til opsamling af beskidt vand ikke sluttede tæt foroven og befandt sig i samme skabsparti som dunken med rent vand. Den begrænsede plads og den hyppige af- og påmontering af dunkene medførte en klar risiko for kontaminering af det rene område og spildevandets løb fra kontamineret til rent område.
Vurdering af drikkevandsforsyning
Nævnet vurderede ligeledes, at klager ikke havde overholdt Hygiejneforordningens artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. VII, pkt. 1, litra a, da der ikke var forsyning af drikkevand i tilstrækkelig mængde. Dette skyldtes dunkens begrænsede kapacitet, klagers manglende evne til at dokumentere vandets drikkevandskvalitet, samt opbevaringsforholdene, hvor dunken med rent vand stod ved siden af den utætte dunk med beskidt afløbsvand.
Virksomhedens status
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at Fødevarestyrelsens tidligere vejledning var baseret på en fejlagtig forudsætning om, at pølsevognen var mobil. Nævnet fastslog, at pølsevognen ikke kan betragtes som mobil, da den er en stationær bygning, der ikke flyttes dagligt og kræver en kran for at blive flyttet. Derfor skal virksomheden overholde de almindelige krav til stationære fødevarevirksomheder, herunder Fødevarelovens § 58 a, stk. 1. Nævnet afviste desuden, at Fødevarestyrelsen tidligere havde godkendt de påklagede forhold, da disse ikke havde været genstand for specifik kontrol.
Lignende afgørelser