Landsskatteretten stadfæster nedsættelse af underskud til fremførsel grundet manglende indberetning af skattepligtig indkomst
Dato
20. november 2024
Hoved Emner
Selskabsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Underskudsfremførsel, Sambeskatning, Underskudsregister, Genoptagelse, Begrundelsesmangel, Forvaltningsret, Tavshedspligt
Sagen omhandlede Skattestyrelsens nedsættelse af [virksomhed1] ApS' underskud til fremførsel ultimo 2015 fra 696.012 kr. til 232.157 kr. Baggrunden for nedsættelsen var et påstået manglende indberettet underskud for indkomståret 2013, som selskabet havde opnået under en tidligere sambeskatning med [virksomhed2] ApS. Selskabet indtrådte den 3. november 2014 i en ny sambeskatning med [virksomhed3] ApS.
Skattestyrelsen begrundede sin afgørelse med, at der ikke var selvangivet indkomst for [virksomhed1] ApS for 2013, og at felt 085 var indberettet med et underskud svarende til administrationsselskabets underskud. Skattestyrelsen henviste til et telefonmøde af 31. oktober 2018 med revisorerne for det tidligere administrationsselskab, hvor det blev oplyst, at der ikke var indberettet indkomst for datterselskabet for 2013. Skattestyrelsen fastholdt, at de ikke kunne udtale sig om den konkrete sambeskatningsindkomst for 2013 på grund af tavshedspligt, men at korrektionen af underskudsregisteret var berettiget, da der ikke var grundlag for at medregne et eventuelt underskud for 2013.
Klageren, repræsenteret af [virksomhed5], nedlagde påstand om, at underskuddet ultimo 2015 skulle anerkendes som 696.012 kr., subsidiært at Skattestyrelsens afgørelse var ugyldig. Klageren anførte, at underskuddet på 463.855 kr. for 2013 var en del af det samlede fremførte underskud og var indberettet og registreret i underskudsregisteret. Det blev fremhævet, at Skattestyrelsen (SKAT) allerede den 4. februar 2015 havde kontrolleret sambeskatningsindkomsten for 2013, herunder fordelingen af overskud og underskud, og at Skattestyrelsen burde have korrigeret underskudssaldoen på daværende tidspunkt, hvis de var uenige. Klageren bestred Skattestyrelsens påstand om manglende selvangivelse for 2013, da selskabet ikke havde modtaget bøde for manglende selvangivelse. Endvidere blev det anført, at Skattestyrelsens afgørelse var ugyldig på grund af manglende begrundelse, og at et internt notat fra telefonmødet ikke var sendt i høring til klageren, hvilket udgjorde en væsentlig sagsbehandlingsfejl. Klageren argumenterede for, at selskabet havde partsstatus i relation til administrationsselskabets sag, da afgørelsen direkte påvirkede selskabets skatteaktiv.
Klagerens opgørelse af underskud til fremførsel var som følger:
Underskud opstået i | 2013 | 2014 | 2015 | I alt |
---|---|---|---|---|
Underskud | 463.855 kr. | 210.781 kr. | 21.376 kr. | 696.012 kr. |
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skulle tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette havde nedsat selskabets underskud til fremførsel ultimo 2015 med 463.855 kr. til 232.157 kr. i underskudsregisteret, og om afgørelsen var ugyldig som følge af begrundelsesmangler.
Retsgrundlag
Sagen involverede regler om national sambeskatning, jf. Selskabsskatteloven § 31. Administrationsselskaber er forpligtet til at give oplysninger om skattepligtig indkomst, anvendelse af underskud og resterende underskud for hvert sambeskattet selskab, jf. Bekendtgørelse nr. 325 af 24. marts 2015 om sambeskatning af selskaber m.v. § 7. Underskud kan fradrages i efterfølgende indkomstår, jf. Selskabsskatteloven § 12, stk. 1.
Indførelsen af det elektroniske underskudsregister (DIAS) pålagde selskaber at indberette skattemæssige underskud, jf. Selskabsskatteloven § 35, stk. 1. Forarbejderne til denne bestemmelse angiver, at Skattestyrelsen kan korrigere beløb i underskudsregisteret, hvis de er indberettet forkert i forhold til de oprindelige skatteansættelser. En sådan korrektion kræver ikke genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 26 og Skatteforvaltningsloven § 27, som kun gælder for ændring af selve skatteansættelsen.
En afgørelse skal ledsages af en begrundelse, medmindre den fuldt ud giver medhold, jf. Forvaltningsloven § 22. Begrundelsen skal indeholde henvisning til retsregler og en redegørelse for sagens faktiske omstændigheder, jf. Forvaltningsloven § 24.
Landsskatterettens resultat og begrundelse
Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at Skattestyrelsen havde korrigeret selskabets underskudssaldo for 2015. Dette skyldtes, at det fremgik af Skattestyrelsens notat fra telefonmødet den 31. oktober 2018, at administrationsselskabet havde indberettet en indkomst for 2013, der kun vedrørte administrationsselskabet, og at der ikke var indberettet indkomst for datterselskabet [virksomhed1] ApS. Da der ikke var indberettet skattepligtig indkomst for selskabet for 2013, var der ikke grundlag for at medregne et eventuelt underskud for dette år ved opgørelsen af underskudssaldoen ultimo 2015. Retten bemærkede, at en sådan korrektion af underskudsregisteret ikke kræver genoptagelse af skatteansættelsen efter Skatteforvaltningsloven § 26 og Skatteforvaltningsloven § 27.
Vedrørende klagerens påstand om ugyldighed som følge af begrundelsesmangler, fandt Landsskatteretten efter en konkret væsentlighedsvurdering, at der ikke forelå en mangel, der kunne medføre afgørelsens ugyldighed. Retten henviste til, at den påklagede afgørelse oplyste om ændringen af underskud til fremførsel og at underskuddet for 2013 udgjorde 0 kr. Desuden var der under sagens behandling henvist til notatet fra telefonsamtalen med revisorerne, som uddybede baggrunden for korrektionen. En eventuel begrundelsesmangel blev anset for afhjulpet ved Landsskatterettens afgørelse, jf. bl.a. SKM2009.467.VLR og SKM2015.381.BR.
På denne baggrund stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.
Lignende afgørelser