Tilladelse til nedvejning af køretøj i henhold til registreringsafgiftslovens § 1 a
Dato
7. april 2022
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Nedvejning, Registreringsafgift, Varebil, Overgangsordning, Vægtafgift, Dokumentation
Sagen omhandler en klagers anmodning om nedvejning af sin varebil, en SEAT ALTEA VAN, med stelnummer [...] og registreringsnummer [reg.nr.1]. Køretøjet blev første gang indregistreret den 23. maj 2007 som varebil med en teknisk og tilladt totalvægt på 2079 kg og afgiftsberigtiget med 50 pct. afgift.
Motorstyrelsen afviste klagerens anmodning om nedvejning med henvisning til Registreringsafgiftsloven § 29a og Vægtafgiftsloven § 4. Begrundelsen var, at det ikke var dokumenteret, at køretøjet var omfattet af en overgangsordning, der ville have tilladt en oprindelig afgiftsberigtigelse med 30 pct. registreringsafgift. Motorstyrelsen henviste til, at køretøjet var indregistreret efter den 24. april 2007, og at den fremsendte dokumentation (skærmbillede af bilens stamoplysninger) ikke var tilstrækkelig til at bevise, at der var indgået en skriftlig købskontrakt inden den 25. april 2007, som krævet af overgangsreglerne i Lov nr. 541 af 6. juni 2007 § 4, stk. 2.
Klageren klagede over afgørelsen og anførte, at han havde en lignende sag, hvor tilsvarende dokumentation var blevet godkendt, og at hans bil burde have samme behandling. Motorstyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til tavshedspligt vedrørende andre sager samt princippet om, at en eventuel fejl i en anden sag ikke kunne danne præcedens.
Motorstyrelsen bemærkede i sin udtalelse til Skatteankestyrelsen, at varebilen allerede var nedvejet til 2 tons ved syn den 19. september 2018, og at der blev betalt løbende afgifter derefter. De tiltrådte Skatteankestyrelsens indstilling om, at varebilen skulle afgiftsberigtiges efter Registreringsafgiftsloven § 1a, men understregede, at dette ikke ville medføre yderligere registreringsafgift eller ændre de løbende afgifter.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at sagens køretøj, en SEAT ALTEA VAN, ikke var omfattet af Registreringsafgiftsloven § 29, da det blev indregistreret den 23. maj 2007, hvilket er efter skæringsdatoen den 25. april 2007. Klageren havde heller ikke fremsendt tilstrækkelig dokumentation for at være omfattet af overgangsordningen i Lov nr. 541 af 6. juni 2007 § 4, stk. 2.
Køretøjet var heller ikke omfattet af Registreringsafgiftsloven § 29a, da det var afgiftsberigtiget med 50 pct. og ikke 30 pct. som krævet i bestemmelsen. Endvidere fandt Landsskatteretten, at køretøjet ikke var omfattet af Registreringsafgiftsloven § 29b, da anvendelse af denne bestemmelse forudsætter, at køretøjet har været afgiftsberigtiget efter §§ 29 eller 29a.
Landsskatteretten fastslog, at køretøjet var omfattet af reglerne om nedvejning i Registreringsafgiftsloven § 1a, idet køretøjet tidligere var afgiftsberigtiget, og det ønskedes nedvejet til en tilladt totalvægt på 2000 kg, hvilket er lavere end den oprindelige tekniske totalvægt på 2079 kg, der lå til grund for den oprindelige afgiftsberigtigelse.
Motorstyrelsen tiltrådte Landsskatterettens indstilling om at ændre afgørelsen, så varebilen afgiftsberigtiges i henhold til Registreringsafgiftsloven § 1a. Motorstyrelsen bemærkede dog, at en afgiftsberigtigelse efter Registreringsafgiftsloven § 1a for en varebil, der nedvejes fra 2.001-2.500 kg til 2.000 kg eller derunder, aldrig vil medføre et krav om betaling af yderligere registreringsafgift. Dette skyldes, at den beregnede registreringsafgift og det beregnede modregningsbeløb efter Registreringsafgiftsloven § 1a, stk. 2 altid vil være identiske, da værdien, afgiftssatser, skalaknæk samt tillæg og fradrag vil være de samme før og efter nedvejningen. Det vil heller ikke ændre på størrelsen af de løbende afgifter.
Landsskatteretten ændrede herefter Motorstyrelsens afgørelse, således at sagens køretøj kan nedvejes i henhold til bestemmelserne i Registreringsafgiftsloven § 1a, stk. 1 og 2.
Lignende afgørelser