Command Palette

Search for a command to run...

Principiel afklaring om refusion af sygedagpenge og tilbagevirkende kraft

Dato

15. november 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Sygedagpengeloven

Emner

Afledt ret, Tilbagevirkende kraft, Arbejdsgiver, Refusion, Sygedagpenge

Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare betydningen af Østre Landsrets dom af 4. maj 2018 (principafgørelse 40-18) for sager om refusion af sygedagpenge. Sagerne omhandlede specifikt spørgsmålet om, hvorvidt der kan træffes afgørelse om ophør af refusion af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft. Begge sager vedrørte arbejdsgiveres ret til refusion, når medarbejderen ikke længere blev anset for uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand.

I den ene sag klagede en arbejdsgiver over A Kommunes afgørelse om refusion af sygedagpenge for en medarbejder, der var sygemeldt med depression efter en afskedigelse. Medarbejderen var opsagt med fratrædelse 30. november 2017 og sygemeldt fra 5. september 2017. Kommunen afgjorde den 20. december 2017, at der ikke var ret til refusion efter 10. november 2017.

I den anden sag klagede en arbejdsgiver over B Kommunes afgørelse om refusion af sygedagpenge vedrørende en medarbejder, der var sygemeldt fra 17. oktober 2017 på grund af reaktion på fyring efter endt barsel. Kommunen afgjorde den 7. december 2017, at der ikke var ret til refusion efter 24. november 2017.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har afgjort, at arbejdsgiveres ret til refusion af sygedagpenge er en afledt ret, som er betinget af medarbejderens ret til sygedagpenge. Hvis medarbejderen ikke længere er berettiget til sygedagpenge, bortfalder arbejdsgiverens ret til refusion.

Principielle vurderinger og afgørelser

SagKommunens afgørelse (ophør)Ankestyrelsens afgørelse (ophør)Principiel betydning
A10. november 2017Stadfæstet: 10. november 2017Medarbejder var ikke uarbejdsdygtig i bred forstand. Afgørelse kan ikke have tilbagevirkende kraft.
B24. november 2017Ændret: 7. december 2017Afgørelse om ophør af sygedagpenge kan ikke have tilbagevirkende kraft. Kommunen skal træffe afgørelse, før udbetaling standses.

I sag A vurderede Ankestyrelsen, at medarbejderen ikke var uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand efter 10. november 2017. Dette skyldtes, at medarbejderen, trods manglende evne til at varetage sit hidtidige arbejde, burde kunne varetage et andet arbejde på fuld tid. Kommunens afgørelse over for medarbejderen var truffet den 10. november 2017, og afgørelsen over for arbejdsgiveren den 20. december 2017. Ankestyrelsen stadfæstede kommunens afgørelse om ophør af refusion fra 10. november 2017.

I sag B vurderede Ankestyrelsen ligeledes, at medarbejderen ikke var uarbejdsdygtig i sygedagpengelovens forstand, da hun burde kunne varetage et andet arbejde på fuld tid. Ankestyrelsen ændrede dog kommunens ophørsdato for refusion fra 24. november 2017 til 7. december 2017. Dette skyldtes, at kommunen først traf afgørelse over for medarbejderen den 7. december 2017.

Det følger af Sygedagpengeloven § 7 og principafgørelse 40-18, at der ikke er grundlag for at træffe afgørelse med tilbagevirkende kraft. Kommunen skal træffe en afgørelse, inden udbetalingen af sygedagpenge kan standses. Dette gælder uanset, om det på et tidligere tidspunkt er dokumenteret, at borgeren ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af sygdom.

Arbejdsgiverens ret til refusion er afledt af medarbejderens ret til sygedagpenge, jf. Sygedagpengeloven § 54, stk. 1. Uarbejdsdygtigheden skal efter tre måneders sygefravær vurderes bredt, medmindre særlige grunde taler for andet, jf. Sygedagpengeloven § 7, stk. 3. Principafgørelse 20-13 og 128-11 understøtter princippet om den afledte ret. Sygedagpengeloven § 56 omhandler refusion ved delvist sygefravær.

Lignende afgørelser