Urimeligt vilkår om fysisk fremmøde ved opsigelse af fitnessabonnement
Dato
6. maj 2019
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Abonnement-, service- og tjenesteydelser
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Vilkår om fysisk fremmøde for opsigelse af fitnessabonnement var urimeligt I henhold
En forbruger indgik i sommeren 2016 en fitnessabonnementsaftale med en erhvervsdrivende til en månedlig pris på 199 kr. Sagen omhandler spørgsmålet om, hvornår aftalen ophørte som følge af forbrugerens opsigelse, og om et vilkår om fysisk fremmøde for opsigelse var urimeligt.
Forløb af opsigelsesforsøg
Den 18. juli 2017 fremsendte forbrugeren en e-mail til den erhvervsdrivende for at opsige abonnementet. Den 31. juli 2017 svarede selskabet, at opsigelse skulle ske ved fysisk fremmøde i det tilmeldte center. Forbrugeren henvendte sig den 4. februar 2018 fysisk i fitnesscenteret og opsagde aftalen. Samme dag sendte forbrugerens far en e-mail til selskabet, hvori han oplyste, at sønnen ikke havde set selskabets e-mail af 31. juli 2017, og at han fandt det urimeligt, at opsigelse ikke kunne ske via e-mail, når aftalen kunne indgås online. Han anmodede om tilbagebetaling af 1.194 kr., som dækkede perioden september 2017 til februar 2018.
Den erhvervsdrivendes argumentation
Den erhvervsdrivende afviste anmodningen og henviste til, at forbrugeren ved indgåelse af aftalen online havde accepteret selskabets udmeldelsesvilkår, som krævede fysisk fremmøde. Disse vilkår fremgik også af den fysiske kontrakt, som forbrugeren efterfølgende underskrev. Selskabet begrundede vilkåret med manglende administrationsressourcer til at håndtere løbende e-mailkorrespondance.
Nævnets vurdering af vilkåret
Nævnet vurderede sagen med udgangspunkt i Aftaleloven § 38 c sammenholdt med Aftaleloven § 36, som omhandler tilsidesættelse af urimelige aftalevilkår. Nævnet fandt, at vilkåret om krav om fysisk fremmøde for opsigelse var urimeligt. Dette skyldtes, at der som udgangspunkt ikke kan stilles formkrav til en opsigelse, og at der ikke forelå tilstrækkeligt saglige hensyn til at begrunde vilkåret. Forbrugerens opsigelse via e-mail den 18. juli 2017 blev derfor anset for gyldig.
Opsigelsesvarsel og ophør af aftale
I overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven § 28, stk. 1 kan en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser opsiges med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er forløbet 5 måneder fra aftalens indgåelse. Nævnet fastslog, at opsigelsesvarslet tilsvarende kunne fastsættes til 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Da forbrugeren opsagde aftalen den 18. juli 2017, blev fitnessabonnementsaftalen anset for ophørt ved udgangen af august 2017. Det forhold, at forbrugeren først stoppede sine betalinger i februar 2018, ændrede ikke ved dette resultat.
Forbrugerklagenævnet afgjorde, at den erhvervsdrivende skal tilbagebetale 1.194 kr. til forbrugeren, da vilkåret om fysisk fremmøde for opsigelse af fitnessabonnementet blev anset for urimeligt.
Tilbagebetaling og renter
Den erhvervsdrivende skal inden 30 dage fra forkyndelsestidspunktet betale 1.194 kr. til forbrugeren. Beløbet forrentes med rentelovens rentesats fra den 25. februar 2018, jf. Renteloven § 5, stk. 1 og 2 og Renteloven § 3, stk. 4. Renten beregnes fra den dato, hvor forbrugerens far indgav klagen til Center for Klageløsning.
Sagsomkostninger og klagegebyr
Den erhvervsdrivende skal betale 6.000 kr. til Nævnenes Hus til dækning af sagsomkostninger. Dette beløb skal betales senest 30 dage efter udsendelse af opkrævningen. Beregningen af omkostninger følger af Forbrugerklageloven § 28, stk. 1 sammenholdt med Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet § 27.
Nævnenes Hus tilbagebetaler klagegebyret på 400 kr. til forbrugerens far, som indgav klagen på vegne af forbrugeren, i henhold til Forbrugerklageloven § 27, stk. 2.
Lignende afgørelser