Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelser til hestepension og ridebane i Køge Kommune
Dato
26. august 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesager om Køge Kommunes lovliggørende landzonetilladelser til hestepension
Lovreferencer
Køge Kommune meddelte den 12. juli 2018 og 5. februar 2019 lovliggørende landzonetilladelser til en hestepension, oplag af hestetrailere, en ridebane og en udvidelse af hestepensionen på en ejendom i landzone. Ejendommen, der er noteret som en landbrugsejendom på ca. 3 ha, ligger i et område udpeget som kulturhistorisk bevaringsværdigt, værdifuldt kulturmiljø, områder med landskabelige værdier og delvist som særligt værdifuldt landbrugsområde og økologisk forbindelse. Den er desuden omfattet af kommuneplanramme nr. 13L01, Det åbne land, og ligger inden for skovbyggelinjen.
To naboer klagede til Planklagenævnet over kommunens afgørelser, primært med henvisning til nabogener og ulovlige forhold på ejendommen.
Tidligere afgørelser om belysning
I 2016 ansøgte ejeren om lovliggørende landzonetilladelse til ridebanebelysning. Køge Kommune gav afslag, da belysningen blev vurderet som spolerende for landskabet. Denne afgørelse blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet (senere Planklagenævnet), som i en afgørelse af 1. marts 2018 fandt, at belysningen (lamper på 45 cm) ikke krævede landzonetilladelse, da den ikke var bebyggelse i planlovens forstand.
Ansøgningens indhold
Ansøgningen fra 30. august 2016 omhandlede ændret anvendelse af en eksisterende hestestald på 276 m² til hestepension for 8 heste og 1 pony. Derudover blev der ansøgt om oplag af 3-4 hestetrailere og lovliggørelse af en ridebane på ca. 1.200 m² (20 m x 60 m) samt udvidelse af hestepensionen i en løsdriftsstald på 50 m² til yderligere 3-4 heste.
Kommunens afgørelser
Køge Kommune gav den 12. juli 2018 lovliggørende landzonetilladelse til hestepensionen og oplag af hestetrailere efter Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen lagde vægt på, at hestepensionen blev etableret i en eksisterende bygning. Den 5. februar 2019 gav kommunen landzonetilladelse til ridebanen og udvidelsen af hestepensionen, ligeledes efter Planlovens § 35, stk. 1. Tilladelsen til ridebanen indeholdt vilkår om, at belysning udelukkende måtte etableres som orienteringslys med en maksimal højde på 1,4 meter over terræn, rettet nedad mod banen. Kommunen vurderede, at belysningen ikke krævede landzonetilladelse.
Klager over nabogener og ulovlige forhold
Klagerne anførte, at der i flere år havde været ulovlige forhold på ejendommen, herunder et større antal heste end tilladt og opførelse af et redskabsskur, der blev anvendt som stald. De klagede over betydelige nabogener i form af øget trafik, støj fra maskiner, lysgener fra ridebanen og biler, samt løsslupne heste. Klagerne påpegede, at terrænregulering i forbindelse med ridebanen havde sløret et naturligt § 3-område, og at dræning nær ridebanen havde påvirket et vådområde og dyrelivet. De mente, at kommunen ikke havde foretaget en tilstrækkelig landskabelig vurdering i forhold til områdets udpegninger.
Kommunens bemærkninger
Køge Kommune fastholdt sine afgørelser og oplyste, at klagepunktet vedrørende lys på ridebanen vedrørte en tidligere afgørelse. Kommunen erkendte, at et skur opført i 2016 var blevet anvendt som løsdriftsstald, og at ridebanen var etableret i 2014/2015, hvor kommunen oprindeligt vurderede, at den ikke krævede landzonetilladelse. Efter Planklagenævnets tidligere afgørelse om belysning, vurderede kommunen dog, at selve ridebanen krævede landzonetilladelse. Kommunen mente, at tilladelserne var i overensstemmelse med dens administrative praksis for hestehold og ridebaner med orienteringslys. Forholdet omkring vandhullet blev vurderet særskilt efter Naturbeskyttelsesloven § 3 og var derfor ikke omfattet af de påklagede afgørelser.
Planklagenævnet kan tage stilling til kommunens afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, herunder om et forhold kræver landzonetilladelse. Nævnet kan dog ikke tage stilling til forhold, der ikke er omfattet af de påklagede afgørelser, eller til kommunens udøvelse af tilsynspligten efter Planlovens § 51, stk. 3.
Generelle principper for landzonetilladelser
Landzonereglerne har til formål at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Administrationen skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder hensynet til erhvervslivets vækst og naboers urimelige gener. Sager om lovliggørelse vurderes som udgangspunkt på samme måde som forudgående ansøgninger.
Vurdering af hestepension og ridebane
Etablering af hestepension og ridebane kræver landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. Ved vurderingen af hestepension skal der tages hensyn til trafik, aktiviteter og nabogener. For ridebaner skal der vurderes landskabelig påvirkning, terrænregulering og eventuel påvirkning af § 3-områder eller bilag IV-arter, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 4. Hvis et forhold kræver dispensation efter Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1, bør kommunen vurdere dette samtidig med landzonetilladelsen.
Belysning på ridebanen
Etablering af lysmaster på en ridebane er som udgangspunkt omfattet af krav om landzonetilladelse, da det betragtes som bebyggelse i henhold til Byggeloven § 2. Mulige gener for omgivelserne i form af blænding, spildlys og lyssmog skal inddrages i vurderingen.
Officialprincippet og sagsoplysning
Planklagenævnet fandt, at Køge Kommune ikke havde oplyst sagen tilstrækkeligt i henhold til officialprincippet. Kommunen havde ikke forholdt sig til den øgede trafik til og fra ejendommen, de aktiviteter en hestepension indebærer, eller om terrænreguleringen i forbindelse med ridebanen var nødvendig. Desuden havde kommunen ikke undersøgt, om dræning af et § 3-område var sket som led i etableringen af ridebanen, eller om det havde betydning for bilag IV-arter. Kommunen havde heller ikke tilstrækkeligt undersøgt, hvorvidt den nye belysning på 1,4 m krævede landzonetilladelse, idet den fejlagtigt henviste til nævnets tidligere afgørelse om lamper på 0,45 m.
Planklagenævnets afgørelse
Planklagenævnet ophæver Køge Kommunes afgørelser af 12. juli 2018 og 5. februar 2019 om lovliggørende landzonetilladelser til hestepension, oplag og ridebane. Sagen hjemvises til fornyet behandling i kommunen. Kommunen skal i den nye behandling klarlægge, om der kan gives tilladelse til hestepension i lyset af de forbundne aktiviteter og trafikforøgelse, vurdere terrænreguleringen af ridebanen, påse at tilladelser ikke strider mod natur- eller dyreliv beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven eller Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, og vurdere om belysningen kræver landzonetilladelse og i så fald om den kan gives under hensyn til lyspåvirkningen. Endelig skal kommunen vurdere, om der er grundlag for at stille vilkår, jf. Planlovens § 55.
Lignende afgørelser