Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelser vedrørende rengøring, toiletadgang og risikoanalyse i restaurationsvirksomhed

Fødevarestyrelsen meddelte den 1. november 2018 en restaurationsvirksomhed tre indskærpelser efter et kontrolbesøg. Virksomheden påklagede afgørelsen den 9. november 2018.

Indskærpelse om adgang fra toilet

Fødevarestyrelsen konstaterede, at der var direkte dørforbindelse fra et toiletområde til et lokale i kælderen, hvor der blev opbevaret fødevarer i en kummefryser. Dette blev anset for en overtrædelse af reglerne for at undgå forurening af fødevarer.

Indskærpelse om mangelfuld rengøring

Under kontrolbesøget blev der fundet spindelvæv, fødevarerester og snavs flere steder i virksomhedens lokaler, herunder bag frysere, på døre, vægge, gulve og i en isterningemaskine. Fødevarestyrelsen dokumenterede forholdene med billeder.

Indskærpelse om risikoanalyse

Det blev konstateret, at virksomheden anvendte fødevarer med overskredet "bedst før"-dato, herunder røget laks, uden at have en dækkende skriftlig risikoanalyse. Personalet vurderede fødevarernes egnethed ud fra lugt, hvilket Fødevarestyrelsen fandt utilstrækkeligt til at identificere mikrobiologiske farer som Listeria monocytogenes.

Virksomhedens klagepunkter

Klageren anførte, at:

  • Der var gjort rent.
  • Virksomheden havde en dækkende risikoanalyse i sit egenkontrolprogram.
  • Indretningen med fryseren ved toiletområdet havde eksisteret i årevis uden tidligere anmærkninger.
  • De konstaterede hygiejnemangler var ubetydelige.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens tre indskærpelser af 1. november 2018.

Vurdering af toiletadgang

Nævnet fandt, at den direkte adgang fra toiletområdet til et lokale med en fødevarefryser var en overtrædelse af Hygiejneforordningens bilag II, kap. I, pkt. 3. Vurderingen var baseret på Fødevarestyrelsens fotodokumentation og beskrivelser, samt at virksomheden selv havde oplyst, at fryseren skulle flyttes.

Vurdering af rengøring

Nævnet stadfæstede indskærpelsen om rengøring og ændrede ordlyden til: ”Lokaler, hvor der findes fødevarer, skal holdes rene.” Nævnet vurderede, at de konstaterede forhold, herunder gammelt snavs og belægninger, var en overtrædelse af Hygiejneforordningens bilag II, kap. I, pkt. 1. Fotodokumentationen viste, at snavset havde samlet sig over tid, hvilket indikerer manglende renholdelse.

Vurdering af risikoanalyse

Nævnet fandt, at virksomhedens risikoanalyse var utilstrækkelig og dermed en overtrædelse af Hygiejneforordningens artikel 5, stk. 2, litra a. Virksomheden havde ikke identificeret og vurderet den specifikke mikrobiologiske risiko for Listeria i røget laks, der anvendes efter holdbarhedsdatoens udløb. At basere vurderingen på lugt er ikke en tilstrækkelig identifikation af risici.

Øvrige bemærkninger

Nævnet bemærkede, at et gebyrbelagt opfølgende kontrolbesøg er en lovbestemt konsekvens af en indskærpelse, jf. Kontrolbekendtgørelsens § 1, stk. 5 og Betalingsbekendtgørelsens § 34, stk. 1. Det blev også præciseret, at Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol betyder, at manglende tidligere anmærkninger ikke er en godkendelse af forholdene.

Lignende afgørelser