Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler Thisted Kommunes afgørelse om dispensation til opførelse af et shelter med bålplads inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen på en matrikel i Hov By, Sennels. Matriklen er et ca. 28.034 m² stort areal i landzone, der i sin helhed er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjer omkring en højgruppe bestående af tre fortidsminder (langhøj og to rundhøje) på det markante højdedrag Hov Dås. Arealet er beplantet med træer og pålagt fredskovspligt. Nærområdet er et kuperet og åbent landskab med opdyrkede marker, spredte bebyggelser og flere fredede fortidsminder. Området er også udpeget som bevaringsværdigt landskab og naturbeskyttelsesområde i Kommuneplan 2017-2029 og er omfattet af Natura 2000-område nr. 16 for Løgstør Bredning, Vejlerne og Bulbjerg.

Thisted Kommune ansøgte om dispensation til at opføre et shelter på ca. 3,5 m x 2 m x 2,5 m i fuldtømmer med græstag på betonfliser, placeret 37, 85 og 99 meter fra fortidsminderne. Shelteret skulle anvendes som støttepunkt og overnatningsmulighed for friluftsturister. Kommunen ønskede desuden at forbedre en eksisterende parkeringsplads og tilkørselsvej, hvilket dog ikke var en del af klagen.

Thisted Kommune meddelte dispensation den 2. oktober 2018. Kommunen vurderede, at shelteret ikke ville påvirke ind- og udsynet fra fortidsminderne, og at de arkæologiske lag ikke ville blive påvirket, da shelteret skulle opføres uden fundament med kun 15-20 cm overmuld fjernet.

Slots- og Kulturstyrelsen påklagede afgørelsen den 23. oktober 2018. Klagen anførte, at shelteret med bålplads ville påvirke fortidsminderne som landskabselement og den landskabelige oplevelse af højgruppen. Det blev også anført, at shelteret ville påvirke indsyn til og udsyn fra fortidsminderne, og at kommunen ikke havde godtgjort, at hensynet til overnatning i det fri krævede den valgte placering. Slots- og Kulturstyrelsen fremhævede, at tilstedeværelsen af beplantning ikke var et argument for dispensation, da beplantning er forgængelig.

Thisted Kommune fastholdt sin afgørelse den 28. november 2018 og bemærkede, at beplantningen på gravhøjene, som er fredskov, forhindrer indsynet, og at der derfor altid ville være beplantning på arealet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrer Thisted Kommunes afgørelse af 2. oktober 2018 om dispensation til opførelse af et shelter med bålplads inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen til et afslag.

Fortidsmindebeskyttelseslinjen

Nævnet traf afgørelse efter Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1, der forbyder tilstandsændringer inden for 100 meter fra fortidsminder, og Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, som giver mulighed for dispensation i særlige tilfælde. Formålet med fortidsmindebeskyttelseslinjen er at sikre fortidsmindernes værdi som landskabselementer, herunder indsyn til og udsyn fra fortidsminderne, samt at beskytte de arkæologiske lag i området.

Restriktiv dispensationspraksis

Praksis for dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen er meget restriktiv. Der skal foretages en konkret vurdering af, om formålet med det ansøgte er så væsentligt, at den generelle beskyttelsesinteresse og hensynet til sikring af de arkæologiske lag bør vige. Det indgår også i vurderingen, om en dispensation kan medføre præcedens i strid med forbuddet.

Nævnets vurdering og begrundelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde dispensationen. Nævnet vurderede, at hensynet til friluftsinteresser i dette tilfælde ikke var tilstrækkeligt tungtvejende til at opveje hensynene til de landskabelige og kulturhistoriske interesser. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Det ansøgte shelter med bålplads ville forstyrre og forringe værdien og oplevelsen af fortidsminderne som landskabselement. Højgruppen udgør et oldtidsmiljø med særlig landskabelig og kulturhistorisk værdi, hvori et shelter ville udgøre et fremmedelement.
  • Shelteret ville påvirke indsynet til fortidsminderne. Nævnet tillagde ikke Thisted Kommunes argument om begrænset ind- og udsyn på grund af fredskov afgørende betydning, da fredskovspligt ikke i sig selv kan medføre dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen.
  • Thisted Kommune havde ikke begrundet, at det ansøgte ikke kunne placeres et andet sted uden for fortidsmindebeskyttelseslinjerne.
  • En dispensation ville kunne skabe præcedens i strid med beskyttelsens formål.

Nævnet bemærkede desuden, at det ikke fremgik af den påklagede afgørelse, at Thisted Kommune havde foretaget en vurdering efter Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 2 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10.

Som følge af afgørelsen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2.

Lignende afgørelser