Lovforslag om afskæring af udlændinge med ulovligt ophold fra offentlige ydelser og tilbud
Myndighed
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Publiceringsdato
18. august 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Udlændinge, flygtninge og integration
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2026
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag er et omfattende initiativ fra regeringen, der har til formål at afskære udlændinge, som opholder sig ulovligt i Danmark, fra adgang til en bred vifte af offentlige ydelser og tilbud. Forslaget bygger på en ambition om at føre en stram og konsekvent udlændingepolitik, hvor det gøres klart, at personer uden lovligt ophold ikke skal være en del af det danske samfund eller velfærdssystem.
Hovedformål og centrale mekanismer
Lovforslagets primære formål er at forhindre både uretmæssig og retmæssig adgang til offentlige tilbud for personer med ulovligt ophold. Dette søges opnået gennem to centrale mekanismer:
-
Registrering af opholdsstatus i CPR: Den mest markante ændring er forslaget om at registrere en udlændings opholdsstatus direkte i Det Centrale Personregister (CPR). Dette vil gøre det markant lettere for myndigheder og institutioner at kontrollere en persons ret til ophold. Oplysningerne vil blive inddelt i tre kategorier:
- Med fast opholdsstatus: Personer med opholdstilladelse eller opholdsret.
- Med ulovligt ophold: Personer, hvor der er sikre oplysninger om, at de ikke har et opholdsgrundlag (f.eks. personer i udsendelsesposition).
- Uden fast opholdsstatus: En restkategori for personer med f.eks. kortvarigt eller processuelt ophold.
-
Udvidet registersamkøring: Forslaget udvider Udlændingemyndighedernes adgang til at samkøre data fra egne registre med andre centrale registre som Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og Køretøjsregisteret. Samtidig fjernes kravet om, at den enkelte udlænding skal orienteres forud for en sådan samkøring, hvilket skal effektivisere kontrollen.
Afskæring fra specifikke ydelser og tilbud
Lovforslaget implementerer en række konkrete begrænsninger på tværs af sektorer ved at ændre i over 20 love:
Område | Foreslået ændring |
---|---|
Uddannelse og SU | Personer med ulovligt ophold kan hverken optages på eller forblive indskrevet på en lang række uddannelser, herunder universiteter, erhvervsakademier, erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser. Retten til Statens Uddannelsesstøtte (SU) bortfalder ligeledes. |
Sundhed | Adgangen til sundhedsydelser begrænses til kun at omfatte akut og fortsat nødvendig sygehusbehandling i henhold til sundhedslovens § 80. Den generelle ret til ydelser, der følger af bopælsregistrering i CPR, bortfalder. |
Erhvervsliv | Det bliver ulovligt for personer med ulovligt ophold at stifte selskaber, være en del af ledelsen eller eje kapitalandele. Der indføres mekanismer, hvor Erhvervsstyrelsen kan påbyde afhændelse af ejerandele og i sidste ende anmode om tvangsopløsning af selskabet. |
Skat | Skatteforvaltningen får hjemmel til at tilbagekalde et skattekort udstedt til en person, der opholder sig ulovligt i Danmark. Personen vil fortsat være skattepligtig af eventuel indkomst, men arbejdsgiver skal indeholde 55% A-skat uden fradrag. |
Køretøjer | Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler, der forhindrer personer med ulovligt ophold i at blive registreret som ejer eller bruger af et køretøj. |
Implementering og ikrafttrædelse
Loven forventes at træde i kraft den 1. januar 2026, men flere centrale dele har forskudt ikrafttrædelse. Især den teknisk komplekse integration af opholdsstatus i CPR forventes først at være fuldt implementeret ultimo 2028. Indtil da vil kontrollen basere sig på den udvidede adgang til registersamkøring. Lovforslaget medfører økonomiske konsekvenser for en række ministerier til IT-udvikling og administration.
Lignende afgørelser