Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om gylleledning i Næstved Kommune - Ophævelse og hjemvisning grundet manglende Natura 2000 vurdering
Dato
21. december 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om gylleledning i Næstved Kommune Miljø- og Fødevareklagenævnet
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Næstved Kommunes afgørelse af 4. maj 2018, der gav tilladelse til etablering og drift af en trykrørledning til pumpning af gylle. Rørledningen, der er ca. 1.075 meter lang, skal transportere gylle fra en svinestald til en gyllebeholder på en planteavlsbedrift i Herlufmagle. Ansøgningen specificerede, at gylleledningen skulle etableres som en trykrørledning med en diameter på 160 mm og nedgraves i mindst 1 meters dybde, i overensstemmelse med Landbrugets Byggeblad om rør og pumpeledninger.
Områdeforhold og kommunens vilkår
Området, hvor gylleledningen skulle etableres, er udpeget som et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) inden for indvindingsoplandet til Hjelmsø Vandværk. Selvom området ikke er nitratfølsomt, ligger det nærmeste nitratfølsomme område kun 500 meter øst for ledningen. Der er desuden to private vandboringer i nærheden, hvoraf den ene er ca. 100 meter nord for rørføringen. Nærmeste Natura 2000-område ligger ca. 2 km sydøst for gylleledningen.
Næstved Kommune meddelte tilladelsen i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 19 og stillede et vilkår om tæthedsprøvning. Vilkår 5 krævede en akkrediteret tæthedsprøvning efter etablering og derefter mindst hvert 10. år. Kommunen begrundede dette med gylleledningens længde, placering i OSD, nærhed til dræn og risikoen for, at rørene over tid ville sætte sig på grund af trafikpåvirkninger. Kommunen vurderede, at udgiften til tæthedsprøvning var proportional med risikoen for miljøskade.
Klagerens anbringender
Virksomhedens ejer påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet med anmodning om at ophæve vilkår 5. Klager anførte, at gylleledningen opfyldte kravene i Landbrugets Byggeblad og Dansk Standard 430 (DS 430) for lægning af fleksible plastledninger i jord. Klager argumenterede for, at projektet faldt ind under kategorien "lempet kontrol" i DS 430, hvor tæthedsprøvning normalt ikke kræves, da der var tale om almindelige lægningsforhold, placering over grundvandsspejlet, spredt bebyggelse og ringe trafik. Klager fremhævede også, at gylle ikke kan anses for skadelig, da den anvendes som gødning, og at tykke lerlag i lokalområdet beskytter grundvandsmagasinerne mod eventuelle utætheder.
Kommunens bemærkninger og nye oplysninger
Næstved Kommune fastholdt, at vilkår 5 var nødvendigt for at sikre gylleledningens tæthed over tid, især på grund af dens længde og udsættelse for tung kørsel samt nærhed til dræn. Kommunen oplyste senere, at der ikke var foretaget en habitatvurdering i forbindelse med tilladelsen, men at en sådan vurdering var udarbejdet efterfølgende. Det blev også oplyst, at gylleledningen var etableret, og at der var indsendt dokumentation for udført trykprøvning i henhold til vilkår 5.
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede sagen med fokus på to hovedforhold: vurdering af påvirkning af Natura 2000-områder og vilkåret om tæthedsprøvning.
Vurdering af påvirkning på Natura 2000-område
Nævnet fandt, at Næstved Kommunes afgørelse af 4. maj 2018 led af en væsentlig retlig mangel. Kommunen havde ikke foretaget en vurdering af projektets potentielle påvirkning på Natura 2000-områder i henhold til Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, stk. 1 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, stk. 2, før tilladelsen blev meddelt. Dette er et krav, da tilladelser efter Miljøbeskyttelsesloven § 19, stk. 2 er omfattet af habitatbekendtgørelsens bestemmelser, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 6, nr. 2. Nævnet understregede, at vurderingen skal fremgå af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 6, stk. 4, og skal inddrage kumulative virkninger fra andre planer og projekter, som fastsat i Rådets direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet) artikel 6, stk. 3, og EU-Domstolens praksis.
Vilkår om tæthedsprøvning
Vedrørende vilkåret om tæthedsprøvning fandt nævnet, at dette lå inden for de hensyn, der kan varetages med Miljøbeskyttelsesloven § 19, stk. 1 til forebyggelse af forurening af jord og grundvand. Nævnet bemærkede, at Dansk Standard 430 (DS 430) er vejledende og ikke bindende for myndighederne. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Næstved Kommunes vurdering af, at vilkåret om tæthedsprøvning var nødvendigt og proportionalt, idet kommunen havde foretaget en konkret risikovurdering og afvejning af hensynet til omgivelserne over for omkostningerne. Nævnet fandt heller ingen indikation af, at kommunens fastsættelse af vilkåret var i strid med lighedsgrundsætningen, da der skal foretages en konkret vurdering i hver enkelt sag.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Næstved Kommunes afgørelse af 4. maj 2018 om tilladelse til etablering og drift af gylleledningen med virkning fra ét år fra nævnets afgørelse. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling i førsteinstansen, primært på grund af den manglende habitatvurdering. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.
Lignende afgørelser