Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 1151, Panzermuseum East
Dato
5. november 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
MiljøvurderingslovenPlanloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Slagelse Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 1151
Lovreferencer
Slagelse Kommune vedtog den 25. april 2016 lokalplan nr. 1151 og kommuneplantillæg nr. 25, Panzermuseum East, med tilhørende miljøvurdering. En række beboere klagede den 12. maj 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet (senere overført til Planklagenævnet) over disse afgørelser.
Klagepunkter
Klagerne anførte primært, at:
- Lokalplanen ikke fastsætter tilstrækkelige rammer for aktiviteterne.
- Påvirkning fra udstødning og rystelser fra pansrede mandskabsvogne ikke er beskrevet i miljørapporten.
- Kommunen kun har overvejet 0-alternativet.
- Kommunen ikke har forholdt sig tilstrækkeligt til støjgener fra museet.
- Kommunens vurdering af grundvand er uden faglig dokumentation.
- Lokalplanen er i strid med kommuneplanens retningslinjer for større uforstyrrede landskaber.
- Lokalplanen og kommuneplantillægget er i strid med Planloven § 1.
Området og Ejendommen
Sagen vedrører en ca. 18 ha stor ejendom i landzone, der huser Panzermuseum East. Ejendommen grænser op til beboelsesejendomme mod nord og syd. Museet, der er indrettet i nedlagte landbrugsbygninger, fokuserer på krigsmateriel fra Østbloklande og afholder events. Området inkluderer en granplantage med stier og en mini-militær træningsbane samt kørespor til lejlighedsvis kørsel med køretøjer. Afstanden fra nærmeste nabo til kørselsområdet er ca. 190 m. Museets aktiviteter har hidtil været reguleret af landzonetilladelser, men den ønskede udvikling kræver en lokalplan, jf. Planloven § 15, stk. 4.
Området ligger ca. 3 km nordøst for Natura 2000-område nr. 163 og er udpeget som område for særlige drikkevandsinteresser (OSD).
Kommuneplan 2013
Kommuneplan 2013 (og den senere Kommuneplan 2017-2028) udpeger hele lokalplanområdet som "større uforstyrrede landskaber". Retningslinjerne for disse områder angiver, at de så vidt muligt skal friholdes for store og/eller støjende anlæg samt meget støjende anlæg. Store tekniske anlæg defineres som f.eks. store elforsyningsanlæg, vindmølleparker, lufthavne og kraftværker, mens meget støjende anlæg f.eks. er motorsportsbaner.
Planforslagenes Forløb og Indhold
Slagelse Kommune foretog en miljøscreening, der identificerede støj fra panserkøretøjer og kanonaffyring som potentielle støjgener, der skulle reguleres efter Miljøbeskyttelsesloven. I scopingfasen blev berørte myndigheder som Naturstyrelsen, Museum Vestsjælland, Sorø Kommune og Næstved Kommune hørt.
Lokalplan nr. 1151
Lokalplanen fastholder området i landzone og har til formål at sikre rekreative og museumsformål samt udviklingsmuligheder for museet. Den giver bonusvirkning for opstilling af materiel og effekter. Anvendelsen er fastlagt til rekreative og museumsformål, herunder kørsel med historiske militærkøretøjer og lejlighedsvise markedsdage/særarrangementer. Lokalplanen tillader opstilling af en 30 m høj gittermast som del af udstillingen, der skal afskærmes med tæt beplantning. Ny bebyggelse skal placeres inden for byggefelter, dog må mindre sekundære bygninger til museets udstilling (op til 50 m²) opføres uden for byggefelterne, dog mindst 20 m fra naboskel.
Lokalplanen kræver etablering af en 3 m høj støjafskærmning langs det nordlige skel mod naboejendommen og langs det vestlige skel. Støjende aktiviteter, herunder kørsel med historiske militærkøretøjer, må kun foregå inden for et udlagt areal og først efter etablering af støjskærmen.
Kommuneplantillæg nr. 25
Kommuneplantillæg nr. 25 udlagde et nyt rammeområde L.R.26, Panzermuseum East, til rekreative og museumsformål. Dette tillæg blev dog aflyst den 19. december 2017 efter vedtagelsen af kommuneplan 2017-2028.
Kommunens Miljørapport
Miljørapporten vurderede, at planlægningen kunne have indvirkning på befolkning, sundhed, jordbund, vand og landskab. Den fokuserede på friluftsliv, trafikafvikling, trafikstøj, støj fra aktiviteter, forurening af jord og grundvand samt landskab og visuel påvirkning.
Alternativer
Kommunen vurderede, at 0-alternativet (ingen lokalplan, fortsat museumsaktivitet med landzonetilladelser) var det væsentligste alternativ. En alternativ placering blev ikke anset for rimelig, da museet allerede var etableret.
Støj fra Aktiviteter
Miljørapporten baserede sig på en støjberegning fra maj 2015, der indikerede, at et vist omfang af kørsel med pansret mandskabsvogn og motorcykel kunne ske uden overskridelse af støjgrænseværdier, forudsat ruteomlægning og mindre rundstrækning for motorcykler. Særaktiviteter som markedsdage vurderedes ikke at have væsentlige miljømæssige konsekvenser. Støjdæmpende foranstaltninger mod naboer skulle etableres, og virksomheden ville blive pålagt vilkår om overholdelse af støjgrænseværdier via påbud efter Miljøbeskyttelsesloven.
Forurening af Jord og Grundvand
Vurderingen tog udgangspunkt i, at området tidligere var landbrugsareal uden registreret forurening. Kommunen vurderede, at de ansøgte aktiviteter ville svare til tidligere landbrugsaktiviteter og derfor ikke forurene jord eller grundvand væsentligt. Der skulle dog stilles krav om velvedligeholdte maskiner og en plan for håndtering af miljøuheld, med påbud om fjernelse af forurening efter Jordforureningsloven § 41 eller Miljøbeskyttelsesloven § 68.
Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Slagelse Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 1151, Panzermuseum East, med tilhørende miljørapport. Nævnet afviser at behandle klagen over vedtagelsen af kommuneplantillægget, da klagen er uaktuel.
Planklagenævnets Prøvelse
Planklagenævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter lovligheden eller gyldigheden af afgørelser, herunder overholdelse af Miljøvurderingsloven. Nævnet kan ikke vurdere afgørelsens hensigtsmæssighed eller rimelighed. Klagepunkter vedrørende lokalplanens utilstrækkelige rammer, manglende loft for sekundære bygninger, manglende krav om beplantning ved antennemast eller nedtagning af anlæg ved ophør af museumsdrift, samt fortolkning af begreber i lokalplanen, er ikke retlige spørgsmål og falder uden for nævnets kompetence. Begrænsninger i miljøpåvirkninger følger af anden lovgivning, ikke Planloven eller Miljøvurderingsloven. Nævnet har heller ikke kompetence til at vurdere, om museets aktiviteter skal reguleres efter bekendtgørelse om støjregulering af forsvarets øvelsespladser eller bekendtgørelse om offentlige forlystelser.
Kommuneplantillæg nr. 25
Planklagenævnet afviser at behandle klagen over kommuneplantillæg nr. 25 til kommuneplan 2013. Dette skyldes, at tillægget er aflyst den 19. december 2017 efter vedtagelsen af kommuneplan 2017-2028. Nævnet vurderer, at klagen er uaktuel, da en eventuel ophævelse af tillægget ikke ville have praktisk betydning.
Miljøvurderingen af Planerne
Nævnet har vurderet, om kommunens miljøvurdering opfylder kravene i Miljøvurderingsloven.
Høring af Berørte Myndigheder
Planklagenævnet konstaterer, at Slagelse Kommune har foretaget høring af bl.a. Sorø Kommune, som krævet efter Bekendtgørelse om berørte myndigheder og om offentliggørelse efter lov om miljøvurdering af planer og programmer § 2, stk. 1. Klagepunktet herom gives derfor ikke medhold.
Fastlæggelse af Miljørapportens Indhold (Rystelser og Udstødning)
Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at gener fra vibrationer og udstødning fra bæltekøretøjer ikke var så væsentlige, at de skulle medtages i miljøvurderingen. Dette skyldes, at der er tale om lejlighedsvise kørsler, og afstanden til nærmeste nabo er ca. 190 m. Kommunen har vurderet luftforurening, og der er tale om et begrænset antal køretøjer på et afgrænset område. Kravene i Miljøvurderingsloven § 7, stk. 1 er opfyldt.
Alternativer
Planklagenævnet finder, at kommunens beskrivelse og vurdering af alternativer, herunder 0-alternativet, er i overensstemmelse med minimumskravene i Miljøvurderingsloven § 7, stk. 1 og Miljøvurderingsloven bilag 1, litra b. Kommunen har redegjort for, at der ikke var rimelige alternative placeringer, da museet allerede var etableret.
Støj
Nævnet finder ikke, at det er en mangel ved miljørapporten, at støj fra skydning ikke er behandlet. Lokalplanen giver ikke mulighed for skydebane, og der udlejes ikke-skydende geværer. Eventuel lerdueskydning er begrænset til få arrangementer årligt. Kommunen har redegjort for støjafskærmning, og det er ikke et krav i en miljørapport at vurdere tilstrækkeligheden af afværgeforanstaltninger. Miljøvurderingsloven stiller ikke krav om bestemte støjberegninger. Kommunen har oplyst, at de udførte beregninger opfylder kravene til en akkrediteret rapport, og at støjende aktiviteter reguleres via Miljøbeskyttelsesloven. Nævnet finder, at miljørapporten tilstrækkeligt har redegjort for støjforhold i henhold til Miljøvurderingsloven § 7, stk. 2, litra f og g.
Forurening af Grundvand
Planklagenævnet finder, at miljørapporten tilstrækkeligt har redegjort for forhold i relation til grundvand, selvom området er et OSD-område. Kommunens vurdering, baseret på tidligere landbrugsaktiviteter, viden om forurening fra trafik/landbrugsmaskiner, krav om velvedligeholdte maskiner og håndtering af uheld, er tilstrækkelig i forhold til omfanget af de planlagte aktiviteter. Kravene i Miljøvurderingsloven § 7, stk. 2, litra f og g er opfyldt.
Det Vedtagne Planforslag
Lokalplanens Overensstemmelse med Kommuneplanen
Nævnet finder ikke, at lokalplanen er i strid med kommuneplanens retningslinjer for "større uforstyrrede landskaber". Hverken antennemasten eller den øvrige bebyggelse kan karakteriseres som "store tekniske anlæg" som defineret i kommuneplanen (f.eks. store elforsyningsanlæg, vindmølleparker). Museumsaktiviteterne, herunder kørsel med militærkøretøjer, udgør heller ikke "store og/eller støjende anlæg" eller "meget støjende anlæg" i kommuneplanens forstand (f.eks. motorsportsbaner). Nævnet afviser også sammenligningen med tidligere afgørelse om paint- og hardballbane, da denne sag vedrører en lokalplan og ikke en landzonetilladelse.
Planlovens § 1, stk. 2
Planklagenævnet finder ikke, at lokalplanens indhold er i strid med de generelle bestemmelser i Planloven § 1, stk. 2, nr. 1, 2 og 4. Disse bestemmelser fastlægger generelle hensyn for planloven, men det er op til den enkelte kommune at skabe rammer for lokal vækst og udvikling.
Afgørelse
Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Slagelse Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 1151, Panzermuseum East, med tilhørende miljørapport. Klagen over vedtagelsen af kommuneplantillæg nr. 25 afvises som uaktuel. Afgørelsen er endelig i henhold til Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser