Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lovliggørelsespåbud vedrørende hushøjde i Brøndby Kommune

Dato

26. november 2018

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Brøndby Kommunes påbud om lovliggørelse af hushøjden på kolonihavehus

Brøndby Kommune udstedte den 29. juni 2018 et påbud om lovliggørelse af hushøjden på et kolonihavehus beliggende på [adresse1]. Påbuddet krævede, at husets højde blev ændret for at overholde højdekravene i lokalplan nr. 405, som dækker kolonihaverne i Den Grønne Kile.

Planklagenævnet modtog en klage over kommunens afgørelse den 13. august 2018. Klageren anførte primært, at der ikke var et juridisk grundlag for påbuddet, at kommunen ikke burde have udstedt påbuddet, mens klageren undersøgte mulighederne for retlig lovliggørelse, og at kommunens afgrænsning af sagens parter var forkert.

Kolonihavehuset er opført på en grund, som ejes af Brøndby Kommune. Kommunen har udlejet grunden til Kolonihaveforbundet, som igen har udlejet den til [forening1].

Forløbet før påbuddet

Brøndby Kommune havde den 17. juni 2017 givet afslag på en lovliggørende dispensation fra lokalplan nr. 405's højdebegrænsning. Denne afgørelse blev påklaget til Planklagenævnet, som den 5. marts 2018 traf afgørelse om ikke at give klageren medhold. Klageren anmodede efterfølgende om genoptagelse af denne sag, hvilket Planklagenævnet afslog den 23. oktober 2018.

Kommunen varslede påbuddet den 14. juni 2018 og sendte en partshøring til klageren samt kopier til repræsentanter for haveforeningens bestyrelse og Kolonihaveforbundet. Påbuddet, der blev udstedt den 29. juni 2018, henviste til Planloven § 63 og Planloven § 51, stk. 5 og fastsatte en frist for lovliggørelse til den 1. oktober 2018.

Klagerens anbringender

Klageren gjorde gældende, at påbuddet manglede juridisk grundlag, da det udspringer af kommunens afslag på dispensation, som klageren mente var behæftet med sagsbehandlingsfejl. Desuden anførte klageren, at kommunen ikke burde have udstedt påbuddet, mens klageren forsøgte at opnå en retlig lovliggørelse, og at fristen for lovliggørelse var blevet uberettiget reduceret. Kommunen oplyste, at den reducerede frist var en slåfejl, og at påbuddet blev udstedt, da kommunen havde indtryk af, at klageren ikke ville påbegynde fysisk lovliggørelse.

Klageren klagede også over kommunens afgrænsning af parter i sagen og videregivelse af klagerens privatadresse og e-mailadresse til haveforeningen og Kolonihaveforbundet. Kommunen forsvarede sin vurdering af parternes interesse og anførte, at der ikke var udleveret personfølsomme oplysninger.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Brøndby Kommunes påbud om lovliggørelse af hushøjden på kolonihavehuset.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette inkluderer spørgsmål om et påbuds gyldighed, klarhed og begrundelse. Nævnet kan dog ikke tage stilling til kommunens udøvelse af sin tilsynspligt, herunder tilrettelæggelse og prioritering af tilsynsopgaver, sagsbehandlingstid eller fastsatte tidsfrister i påbud.

Vurdering af klagepunkter

  • Kommunens tilsynsudøvelse: Klagerens anbringender om, at kommunen ikke burde have udstedt påbuddet på det givne tidspunkt, og at fristen var skærpet, faldt uden for Planklagenævnets kompetence.
  • Kommunens afgørelse af 21. juni 2017 om afslag på dispensation: Denne afgørelse var allerede behandlet og stadfæstet af Planklagenævnet, og nævnet afviste at genoptage sagen. Derfor tog nævnet ikke stilling til dette punkt igen.
  • Partsstatus og videregivelse af oplysninger: Planklagenævnet fandt ikke anledning til at tage stilling til spørgsmålet om partsstatus, da en eventuel overflødig varsling/partshøring ikke ville medføre, at den påklagede afgørelse var ugyldig. Spørgsmål om videregivelse af personoplysninger i strid med Databeskyttelsesdirektivet henviste nævnet til Datatilsynet.

Vurdering af lovliggørelsespåbuddet

Planklagenævnet vurderede, at påbuddet ikke var tilstrækkeligt klart i relation til de krævede ændringer i bygningshøjden. Påbuddet henviste kun til en tidligere varsling og beskrev ikke specifikt, hvad det ulovlige forhold bestod i, husets nuværende højde, eller hvor meget højden skulle reduceres med. Desuden manglede påbuddet en henvisning til den specifikke bestemmelse i lokalplan nr. 405, der var overtrådt, samt den retlige hjemmel, som påbuddet var truffet efter, hvilket er et krav i henhold til Forvaltningsloven § 22 om begrundelse.

Disse mangler blev anset for væsentlige og medførte, at påbuddet var ugyldigt.

Planklagenævnets afgørelse

Planklagenævnet ophæver Brøndby Kommunes afgørelse af 29. juni 2018 om lovliggørelse af hushøjden på kolonihavehuset på [adresse1]. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Bemærkninger til en eventuelt ny behandling af sagen

Planklagenævnet bemærker, at en eventuel ny behandling af sagen skal ske i overensstemmelse med følgende:

  • Et nyt påbud skal varsles og partshøres efter forvaltningslovens regler til ejeren af ejendommen samt brugere, herunder kolonihavehusets ejer (klageren) og eventuelle medejere, jf. Planloven § 63, stk. 1.
  • Et eventuelt nyt påbud skal begrundes med angivelse af både faktiske og retlige forhold.
  • Vurdering af partsstatus for haveforeningen og Kolonihaveforbundet skal ske efter de almindelige forvaltningsretlige regler om fastlæggelse af sagens parter, hvor en væsentlig og individuel interesse er afgørende.

Lignende afgørelser