Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om dispensation til forlængelse af åbningssæson for forlystelsespark

Dato

1. november 2018

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Lyngby-Taarbæk Kommunes dispensationer fra lokalplan til

Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte den 4. maj 2017 og den 8. juni 2018 dispensationer fra lokalplan nr. 66, Dyrehavsbakken, til forlængelse af en forlystelsesparks sæson for henholdsvis 2017 og 2018. Disse afgørelser blev påklaget til Planklagenævnet af Gentofte Kommune, en nabokommune. Klagen over afgørelsen fra 2017 blev afvist som uaktuel.

Lokalplanens bestemmelser og formål

Forlystelsesparken er beliggende i Klampenborg, inden for Lyngby-Taarbæk Kommune, og er omfattet af lokalplan nr. 66. Lokalplanens formål er at sikre, at området udelukkende anvendes til forlystelsesaktiviteter og nødvendige driftsfunktioner i sommerhalvåret. Specifikt fremgår det af lokalplanens afsnit 3.2, at forlystelsesaktiviteter kun må finde sted i perioden medio marts til ultimo august. Redegørelsen til lokalplanen understreger, at forlystelsesparken skal betragtes som et sæsonbetonet anlæg i skoven, hvor bebyggelse og anlæg kun må anvendes i sommerhalvåret. Miljøgener, herunder støj, reguleres i henhold til Miljøbeskyttelsesloven, og lokalplanen indeholder ikke særskilte bestemmelser herom.

Tidligere afgørelser og praksis

Sagen bygger på en historik af lignende klagesager. Tidligere afgørelser fra Naturklagenævnet og Natur- og Miljøklagenævnet i 2004, 2006, 2012 og 2016 har behandlet dispensationer fra lokalplanens bestemmelser om åbningssæsonen. I 2006 fastslog Naturklagenævnet, at en generel og varig dispensation fra lokalplanens anvendelsesbestemmelser om åbningssæsonen, eller løbende meddelelse af sådanne dispensationer, ville være i strid med lokalplanens principper og kræve en ny lokalplan. Det er dog også tidligere fastslået, at kommunen har hjemmel i Planloven § 19, stk. 1 til at meddele dispensationer, såfremt de ikke er i strid med planens principper.

En ny miljøgodkendelse til forlystelsesparken blev udstedt den 18. maj 2017, som tillader åbning i perioden medio marts til medio september, samt i efterårsferien og juleperioden.

Ansøgninger og kommunens begrundelser

  • Sæson 2017: Forlystelsesparken ansøgte om dispensation til at forlænge sæsonen til søndag den 3. september 2017. Begrundelsen var en ændring i besøgsmønsteret som følge af forskydning af skolernes sommerferie, samt at parken havde indlagt 17 lukkedage i marts/april. Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte dispensation den 4. maj 2017 i henhold til Planloven § 19, idet de vurderede, at udvidelsen var begrænset og ikke ville påføre naboer væsentlige gener. Der blev ikke foretaget naboorientering, jf. Planloven § 20, stk. 2.
  • Sæson 2018: Forlystelsesparken søgte den 20. marts 2018 om dispensation til at holde åbent til søndag den 9. september, i efterårsferien (12.-21. oktober) og i juleperioden (22. november-22. december). Ansøgningen henviste til den nye miljøgodkendelse. Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte dispensation den 8. juni 2018 i henhold til Planloven § 19, med den begrundelse at udvidelsen var begrænset og i overensstemmelse med miljøgodkendelsen. Heller ikke her blev der foretaget naboorientering, jf. Planloven § 20, stk. 2.

Klagerens anbringender

Gentofte Kommune klagede over, at Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte løbende dispensationer, hvilket er i strid med lokalplanens principper ifølge Naturklagenævnets afgørelse fra 2006. Klageren gjorde også gældende, at kommunen ikke havde overholdt kravet om naboorientering i Planloven § 20, stk. 1. Desuden anførte klageren, at forlystelsesparkens åbningstider burde reguleres i en miljøgodkendelse frem for en lokalplan, idet Planloven § 15 udtømmende angiver, hvad der kan lokalplanlægges for. Klageren henviste til, at en miljøgodkendelse skal fastsætte støjgrænser og andre vilkår for drift, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 21, stk. 1.

Kommunens bemærkninger

Lyngby-Taarbæk Kommune fastholdt, at dispensationen for 2017 var yderst begrænset, og at det samlede antal åbningsdage var mindre end lokalplanens tilladte. De afviste, at der var tale om løbende dispensationer, og oplyste, at en ny lokalplan var under udarbejdelse, da den gældende var utidssvarende. For 2018 bemærkede kommunen, at udvidelsen overholdt miljøgodkendelsen, og at den udvidede åbningstid ikke ville påføre naboer væsentlige gener.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen over dispensationen for sæson 2017, da den var uaktuel. Nævnet behandlede derfor udelukkende dispensationen af 8. juni 2018.

Planklagenævnets kompetence og vurdering

Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1. Nævnet vurderede, om kommunen havde hjemmel til at optage bestemmelser om åbningstider i en lokalplan, og om der i så fald kunne dispenseres herfra.

Åbningstider i lokalplanen

Et enstemmigt nævn fandt, at bestemmelsen om den mulige åbningssæson i lokalplanens afsnit 3.2 er en del af lokalplanens anvendelsesbestemmelser. Dette er i overensstemmelse med tidligere praksis fra Naturklagenævnet og Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet lagde vægt på, at bestemmelsen er planlægningsmæssigt begrundet i lokalplanens formål om at fastholde forlystelsesparken som et sæsonbetonet anlæg i skoven. Reguleringen handler om arealanvendelse og ikke om støj.

Dispensation fra åbningstider

Lokalplanens bestemmelser er bindende, jf. Planloven § 18. Dispensationer kræver, at de ikke er i strid med planens principper, eller at de tidsbegrænses, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Principperne omfatter planens formål, anvendelsesbestemmelser og den planlagte struktur. Dispensation fra en anvendelsesbestemmelse kan kun meddeles i ganske særlige tilfælde, hvor anvendelsen ligger meget tæt på den umiddelbart tilladte.

Forlystelsesparken søgte om at holde åbent 50 dage uden for den periode, der er angivet i lokalplanens afsnit 3.2 (medio marts til ultimo august, ca. 5½ måned). Planklagenævnet fandt, at den ansøgte forlængelse på 50 dage ikke ligger tilstrækkeligt tæt på lokalplanens bestemmelse om åbningstider. En dispensation til den ønskede sæsonforlængelse ville derfor være i strid med lokalplanens principper.

Nævnet bemærkede desuden, at Lyngby-Taarbæk Kommune har givet dispensation til forlængelse i september de seneste tre år, og at fremtidige forlængelser, der skyldes generelle forskydninger i kundernes besøgsmønstre, kræver en ændring af lokalplanen. På baggrund heraf tog nævnet ikke stilling til spørgsmålet om manglende naboorientering.

Afgørelse

Planklagenævnet afviste at behandle klagen over kommunens afgørelse af 4. maj 2017, da klagen var uaktuel.

Planklagenævnet ophævede Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 8. juni 2018 om dispensation til forlængelse af en forlystelsesparks sæson for 2018.

Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales.

Lignende afgørelser