Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende dispensation fra lokalplan 07-006, Boligområde, [vejnavn1]
Dato
2. november 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Aalborg Kommunes lovliggørende dispensation fra lokalplan
Aalborg Kommune traf den 16. januar 2018 en afgørelse om lovliggørende dispensation fra lokalplan 07-006 Boligområde, [vejnavn1], vedrørende en kombineret carport og overdækning på 36 m2 på ejendommen [adresse1], [matrikel1]. Kommunen traf samtidig en indirekte afgørelse om, at det ansøgte i øvrigt var i overensstemmelse med lokalplanen. Et ejerlaug klagede den 11. februar 2018 til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagen blev modtaget af nævnet den 19. april 2018. Klageren anførte primært, at dispensationen var i strid med lokalplanens bestemmelser, og at ejerlauget var uenig i en række af kommunens vurderinger. Klageren udtrykte også bekymring for, at carporten ville danne uønsket præcedens og henviste til proportionalitetsprincippet. Kommunen havde forud for afgørelsen foretaget en naboorientering i perioden fra den 25. august til den 11. september 2017 i henhold til Planloven § 20, hvoraf det fremgik, at det ansøgte krævede dispensation fra lokalplanen på grund af overskridelse af bebyggelsesprocenten. Kommunen vurderede, at placeringen og omfanget af carporten ikke ændrede områdets karakter som åben/lav bebyggelse, ikke medførte væsentlige nabogener, og ikke truede trafiksikkerheden. Kommunen lagde desuden til grund, at ejeren havde handlet i god tro. Ejendommen er omfattet af lokalplan 07-006 Boligområde, [vejnavn1], vedtaget i august 1983, og ligger i lokalplanens delområde A. Lokalplanen indeholder bestemmelser om områdets anvendelse (§ 3), bebyggelsens omfang og placering (§ 6), samt bebyggelsens ydre fremtræden (§ 7). Kortbilag 2, 3, 4 og 5 illustrerer byggefelter for fælleshuse, fælles garager og tilbygninger, hvoraf bilag 3, 4 og 5 også viser carporte uden for de angivne byggefelter. Lokalplanens redegørelse angiver et ønske om at øge bebyggelsesprocenten fra 25% til 36% for området som helhed, men redegørelsesteksten har ikke bindende retsvirkning.
Planklagenævnet behandlede klagen i henhold til sin kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om, hvorvidt det ansøgte er i overensstemmelse med lokalplanen eller kræver dispensation, samt om kommunen har haft hjemmel til at give dispensation. Nævnet har ikke kompetence til at vurdere carportens hensigtsmæssighed.
Vurdering af lokalplanens bestemmelser
Planklagenævnet fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planloven § 18. Kun de egentlige lokalplanbestemmelser har bindende retsvirkning, mens redegørelsesteksten alene er af oplysende karakter. En bindende bestemmelse skal være klart og præcist formuleret, og kortbilag har kun bindende virkning, hvis der er henvist til dem i de egentlige lokalplanbestemmelser. Ved uoverensstemmelse mellem kortbilag og lokalplanbestemmelser går lokalplanbestemmelserne forud.
Bebyggelsesprocent
Nævnet konstaterede, at der ikke er bestemmelser i lokalplanen, der regulerer bebyggelsesprocenten. Selvom lokalplanens redegørelse nævner et ønske om at øge bebyggelsesprocenten, har redegørelsesteksten ikke bindende retsvirkning. Den af kommunen meddelte lovliggørende dispensation i forhold til bebyggelsesprocenten blev derfor fundet ufornøden, da bebyggelsesprocenten er umiddelbart tilladt efter lokalplanen.
Byggefelter
Planklagenævnet vurderede, at lokalplanens §§ 6.4 og 6.5, sammenholdt med kortbilag 2, 3, 4 og 5, kun regulerer garager opført til fælles formål. Nævnet fandt, at den ansøgte carport ikke er omfattet af § 6.1 eller § 6.2, der vedrører byggefelter for tilbygninger på de enkelte parceller, da en carport ikke kan sidestilles med en tilbygning. Nævnet bemærkede, at selvom der er indtegnet byggefelter til carporte på lokalplanens kortbilag 3, 4 og 5, er carporte ikke nævnt i lokalplanens bestemmelser. På denne baggrund fandt nævnet, at lokalplanens § 6 ikke omfatter carporte, der opføres i tilknytning til de enkelte huse, og at den opførte carport derfor er umiddelbart tilladt efter denne bestemmelse.
Bebyggelsens ydre fremtræden
Nævnet fandt, at den ansøgte carport ikke er omfattet af lokalplanens § 7.5, som regulerer ”garagebyggeri”. Nævnet fortolkede ”garagebyggeri” som de fællesgarager, der er indtegnet på kortbilag 2, jf. §§ 6.4 og 6.5. Nævnet konkluderede, at den ydre fremtræden af carporte ikke er reguleret i lokalplanen, da § 7 alene regulerer den ydre fremtræden på tilbygninger og garagebyggeri.
Afgørelse
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over den indirekte afgørelse om, at den kombinerede carport og overdækning er i overensstemmelse med lokalplanen. Nævnet ophævede Aalborg Kommunes afgørelse af 16. januar 2018 om dispensation fra lokalplan 07-006, Boligområde, [vejnavn1], til lovliggørelse af kombineret carport og overdækning på [adresse1], idet dispensationen blev fundet ufornøden. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser