Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til udvidelse af virksomhed med oplag af miljøbehandlede biler

Dato

17. marts 2020

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Esbjerg Kommunes landzonetilladelse til udvidelse af ejendommens

Esbjerg Kommune meddelte den 28. november 2017 landzonetilladelse til en udvidelse af en virksomhed på [adresse1], der omfatter et større oplag af miljøbehandlede biler. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planloven § 35, stk. 1.

Danmarks Naturfredningsforening klagede den 26. december 2017 til Planklagenævnet over kommunens afgørelse.

Ejendommen og Området

Ejendommen på [adresse1] ligger i landzone og er ca. 1,6 ha stor, uden at være en landbrugsejendom. Området er omfattet af kommuneplanramme nr. 10-030-032 (1), som udlægger det til landområde med fokus på jordbrugserhverv. På den modsatte side af Andrupvej ligger et lokalplanlagt erhvervsområde i byzone. Ejendommen er desuden udpeget som støjbelastet areal i kommuneplan 2018-30 for Esbjerg Kommune.

Tidligere Tilladelser og Afslag

Sagen har en historik med flere tidligere landzonetilladelser og et afslag:

  • 23. august 2002: Ribe Amt gav tilladelse til ændret anvendelse af driftsbygninger til autohandel, dog med vilkår om ingen større reparationer, intet udendørs oplag af uklargjorte biler/skrot, og et udstillingsfelt til maksimalt 5 biler. Amtet bemærkede, at yderligere udvidelse ikke kunne forventes.
  • 19. august 2014: Esbjerg Kommune gav tilladelse til miljøbehandling af biler, etablering af ca. 150 m² overdækket betonplads til opbevaring af ikke-miljøbehandlede biler (maks. 5 biler) og 80-100 m² opbevaringsplads til færdigbehandlede biler (6-8 biler).
  • 4. december 2015: Esbjerg Kommune gav tilladelse til udvidelse af oplagspladsen til 700 m² til opbevaring af 50 færdigbehandlede biler.
  • 16. december 2016: Natur- og Miljøklagenævnet ændrede kommunens afgørelse fra 4. december 2015 til et afslag. Nævnet fandt, at placering af en virksomhed af denne karakter og størrelse i landzone stred mod planlovens landzonebestemmelser, og at et oplag på 700 m² med op til 50 biler virkede skæmmende og udgjorde en væsentlig udvidelse.

Den Aktuelle Ansøgning og Kommunens Afgørelse

Ansøgeren søgte den 16. juli 2017 om landzonetilladelse til opbevaring af 25 miljøbehandlede biler. Ansøgeren fremhævede miljømæssige fordele ved at kunne transportere flere biler ad gangen (reduceret CO2-udledning) og muligheden for salg af reservedele.

Kommunen gav tilladelse den 28. november 2017 med vilkår om, at der maksimalt måtte oplagres 25 biler på et areal på ca. 500 m², og at bilerne ikke måtte stables. Kommunen begrundede tilladelsen med, at udvidelsen ikke stred mod landzoneformålet, da den var inden for eksisterende afgrænsning og afskærmet af læbælte. Desuden vurderede kommunen, at udvidelsen havde en miljømæssig interesse grundet reduceret transportbehov.

Klagen og Kommunens Bemærkninger

Danmarks Naturfredningsforening anførte i sin klage, at der var tale om en egentlig erhvervsvirksomhed, der burde henvises til et udlagt erhvervsområde. Klageren mente, at et opbevaringsareal på 500 m² med op til 25 biler ville være skæmmende for omgivelserne og udgjorde en væsentlig udvidelse af den nuværende virksomhed. Klageren henviste til Natur- og Miljøklagenævnets tidligere afslag fra 2016.

Kommunen fastholdt sin afgørelse og anførte, at ansøgningen var reduceret siden 2015, og at udvidelsen af opbevaringspladsen til 25 biler ikke var en væsentlig udvidelse og kunne indpasses på ejendommens eksisterende areal.

Planklagenævnet ændrer Esbjerg Kommunes afgørelse af 28. november 2017 om landzonetilladelse til udvidelse af ejendommens virksomhed til et afslag. Dette betyder, at kommunens tilladelse ikke længere er gældende.

Planklagenævnets Kompetence og Generelle Principper

Planklagenævnet har kompetence til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1.

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Landzoner skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for primære erhverv som landbrug, skovbrug og fiskeri. Ikke-primære erhverv skal som hovedregel henvises til udlagte erhvervsområder i byzone. Praksis lægger vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Planklagenævnets Vurdering

Nævnet vurderede, at en landzonetilladelse til det ansøgte oplag af miljøbehandlede biler, som er et ikke-primært erhverv på en ejendom uden landbrugspligt, ville stride mod de hensyn, der varetages med landzonebestemmelserne. Dette inkluderer hensynet til at friholde det åbne land og sikre en klar grænse mellem by og land.

Nævnet lagde særligt vægt på følgende:

  • Ejendommen ligger i et område udlagt til landområde i kommuneplanramme nr. 10-030-032 (1) og lige uden for et lokalplanlagt erhvervsområde i byzone.
  • Et oplag på 25 biler fremstår meget tydeligt i landskabet og udgør en ikke uvæsentlig udvidelse af virksomheden.
  • Eksisterende eller ny beplantning kan ikke begrunde en landzonetilladelse til et forhold, der planlægningsmæssigt bør placeres et andet sted.
  • Der foreligger ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde tilladelsen. De anførte miljømæssige hensyn vedrørende reduceret transport (logistik) kan ikke medføre, at der gives landzonetilladelse i strid med landzonereglernes formål. Sådanne hensyn varetages mere hensigtsmæssigt ved placering i industriområder eller via anden lovgivning.
  • Tidligere myndighedsbehandling har ikke skabt en berettiget forventning om udvidelse. Ribe Amt bemærkede i 2002, at yderligere udvidelse ikke kunne forventes, og Natur- og Miljøklagenævnet gav afslag på en lignende udvidelse i 2016.

Afgørelse og Klageadgang

Planklagenævnet ændrer Esbjerg Kommunes afgørelse til et afslag. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser