Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afgørelse om reklameskilte i Odsherred Kommune

Sagen omhandler Odsherred Kommunes påbud om fjernelse af to reklameskilte, der var opstillet på en ejendom i landzone. Kommunen konstaterede under en besigtigelse den 15. maj 2017, at skiltene, der målte 2,44 m x 2,44 m hver og reklamerede for salg af ejendommen samt en virksomhed i Holbæk, var opsat ulovligt i det åbne land.

Kommunens vurdering

Odsherred Kommune vurderede, at skiltene var i strid med Naturbeskyttelsesloven § 21, da de var placeret i det åbne land. Kommunen lagde vægt på, at området alene bestod af spredt bebyggelse langs vejen, og at arealet på den modsatte side af vejen fremstod som et åbent græsareal. Påbuddet om fjernelse blev meddelt den 14. juli 2017 med frist til den 12. august 2017.

Klagerens argumenter

Ejendommens ejer påklagede afgørelsen den 8. august 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at skiltene var opsat i god tro, idet der fandtes flere lignende skilte i det åbne land i Odsherred Kommune. Desuden fremhævede klageren, at kommunens hjemmeside ikke indeholdt vejledning om størrelseskrav for til-salg-skilte og lignende.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Odsherred Kommunes afgørelse om, at opstillingen af reklameskiltene var ulovlig.

Nævnets vurdering af lovligheden

Nævnet lagde til grund, at Naturbeskyttelsesloven § 21, stk. 1 forbyder opsætning af plakater, skilte og lignende i reklameøjemed i det åbne land. Formålet med bestemmelsen er at friholde landskabet for reklamer. Nævnet bemærkede, at der ikke kan dispenseres fra dette forbud, men at der findes specifikke undtagelser i Naturbeskyttelsesloven § 21, stk. 2 og Naturbeskyttelsesloven § 21, stk. 5.

Definition af "det åbne land"

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at spørgsmålet om et skilt er opsat i det åbne land, beror på en konkret vurdering af, hvordan området opleves. Det er ikke afgørende, om skiltet er placeret i byzone, sommerhuszone eller landzone. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at skiltene var opsat i det åbne land. Dette blev understøttet af luftfotos og street view, der viste, at strækningen fremstod som åbent land med beplantning og læhegn uden bymæssig bebyggelse. Et fåtal af huse tættere på vejen ændrede ikke områdets karakter af åbent land.

Klagerens subjektive forhold

Nævnet bemærkede, at klagerens ukendskab til reglerne og tilstedeværelsen af anden ulovlig skiltning i området ikke fritager klageren fra at undersøge lovligheden af skiltningen. Da der ikke kan dispenseres fra forbuddet mod skiltning i det åbne land, kunne klagerens subjektive forhold ikke tillægges betydning ved vurderingen af, om forholdet var lovligt.

Klagegebyr

Som følge af afgørelsen blev det indbetalte klagegebyr ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.

Lignende afgørelser