Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra Danmarks Naturfredningsforening over Frederikshavn Kommunes afgørelse af 16. oktober 2017. Kommunen havde givet dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3, stk. 1, jf. § 65, stk. 2 til fjernelse af sandbanker i Voer Å og samtidig meddelt tilladelse efter Vandløbsloven § 17 til samme arbejde på matr. nr. [F1] Hejselt Hgd., Torslev.

Baggrund for kommunens afgørelse

Kommunen begrundede sin afgørelse med, at ejeren af den pågældende matrikel havde problemer med at lede drænvand til Voer Å. Selvom en opmåling viste, at vandløbsregulativet var overholdt, ønskede kommunen at undersøge, om fjernelse af sandaflejringer kunne forbedre vandstanden eller vandføringen. Kommunen vurderede, at en fjernelse af sandaflejringerne potentielt kunne føre til en fast sten- og grusbund, hvilket ville være naturforbedrende og dermed udgøre en særlig omstændighed for dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3. Der blev fastsat et vilkår om, at der maksimalt måtte graves 0,6 meter under den bundkote, der fremgår af regulativet. Kommunen vurderede desuden, at projektet ikke ville påvirke nærliggende Natura 2000-områder eller levesteder for arter omfattet af habitatdirektivets bilag IV negativt.

Klagerens anbringender

Danmarks Naturfredningsforening påklagede afgørelsen med flere anbringender. De mente, at opgravningen ikke var nødvendig, da regulativet var overholdt, og at vandføringsevnen ikke ville forbedres nævneværdigt. Klager påpegede også en uoverensstemmelse mellem tilladelsen (1 meter) og vilkåret (0,6 meter) for opgravningsdybden. Desuden anførte klager, at begrundelsen om at opnå ny viden var usaglig, og at der ikke var dokumenteret et konkret sandproblem. Det blev også fremhævet, at det var usikkert, om man ville nå fast bund, og at der fandtes mindre indgribende alternativer til sandbekæmpelse.

Kommunens bemærkninger til klagen

Frederikshavn Kommune fastholdt, at vilkåret om 0,6 meter var gældende. Kommunen anførte, at Voer Å generelt var plaget af sandvandringer, som kunne skade gydebanker. De henviste også til store afvigelser mellem den faktiske bundkote og regulativets bundkote, hvilket førte til sandaflejringer tæt på drænene. Kommunen mente, at afgørelsen også havde til formål at fjerne sand af hensyn til drænene og henviste til en kendelse fra Overlandvæsenskommissionen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til to hovedforhold: overholdelse af habitatbekendtgørelsen vedrørende bilag IV-arter og dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3.

Habitatbekendtgørelsen (bilag IV-arter)

Nævnet konstaterede, at der var observeret grøn kølleguldsmed i nærheden af projektområdet. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at Frederikshavn Kommune ikke havde foretaget en tilstrækkelig vurdering efter Habitatbekendtgørelsen § 10, stk. 2 for så vidt angår grøn kølleguldsmed. Kommunen havde ikke redegjort for, om der var tale om et yngle- og rasteområde, dets udbredelse, og hvilken betydning reguleringen havde for bestanden. Dette udgjorde en væsentlig retlig mangel.

Dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3

Nævnet vurderede, at der ikke forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3 i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at det ikke var sikkert, at opgravningen ville nå ned til en fast bund af sten og grus, og at det var overvejende sandsynligt, at reguleringen ville medføre en praksis med oftere oprensning af sand på den omhandlede strækning. Indgrebet blev derfor ikke vurderet at have et naturforbedrende element. Desuden indgik det i nævnets vurdering, at en dispensation ville kunne skabe en uønsket præcedensvirkning i lignende sager om opgravning i beskyttede vandløb. Som følge heraf fandt nævnet desuden, at tilladelsen efter Vandløbsloven § 17 var i strid med Reguleringsbekendtgørelsen § 19, stk. 1.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Frederikshavn Kommunes afgørelse af 16. oktober 2017 om dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3 til et afslag. Samtidig ophævede nævnet Frederikshavn Kommunes afgørelse af 16. oktober 2017 om tilladelse efter Vandløbsloven § 17 til fjernelse af sandbanker i Voer Å. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.

Lignende afgørelser