Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Næstved Kommunes miljøgodkendelse til en udvidelse af en slagtesvineproduktion. Den oprindelige godkendelse fra 2005 indeholdt et vilkår om et luftrensningssystem for at reducere ammoniak- og lugtgener. Dette system var dog gået i stykker og kunne ikke repareres, da producenten var gået konkurs. Den nye ansøgning om udvidelse fra 7.790 til 11.370 slagtesvin indeholdt ikke et krav om genetablering af luftrensning.

Klagens hovedpunkter

En nabo klagede over afgørelsen med flere hovedargumenter:

  • Fjernelse af luftrenser: Klager mente, at naboer og naturområder ikke skulle tåle en øget belastning, fordi kommunen frafaldt kravet om det eksisterende luftrensesystem.
  • Vurdering af naturpåvirkning: Klager anførte, at kommunen havde anvendt en forkert grænseværdi for ammoniakdeposition på et nærliggende naturområde, som klager mente var kategori 2-natur og derfor skulle have en lavere grænseværdi.
  • Manglende overholdelse af regler: Klager påpegede, at kommunen ikke havde overholdt bestemmelser i Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 23 og § 35 om at imødegå væsentlig miljøpåvirkning og anvende ammoniakreducerende virkemidler.

Kommunens bemærkninger

Næstved Kommune fastholdt sin afgørelse og fremførte:

  • At formålet med den nye godkendelse netop var at lovliggøre forholdet omkring den manglende luftrensning.
  • At udvidelsen overholdt kravet om anvendelse af bedste tilgængelige teknik (BAT) for ammoniakreduktion udelukkende via staldsystemets indretning (delvist spaltegulv), og at yderligere tiltag som luftrensning derfor ikke var påkrævet.
  • At vurderingen af naturpåvirkningen var foretaget korrekt i henhold til gældende regler.
  • At de af klager nævnte paragraffer i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen ikke var trådt i kraft på ansøgningstidspunktet, hvorfor sagen blev behandlet efter de hidtil gældende regler.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Næstved Kommunes afgørelse. Nævnet behandlede sagen efter de regler, der var gældende, da ansøgningen blev indgivet den 2. maj 2017, før en lovændring trådte i kraft den 1. august 2017.

BAT-niveau for ammoniakemission

Nævnet vurderede, at selvom kommunens beregning af BAT-emissionsniveauet skulle korrigeres en smule, overholdt det godkendte projekt stadig kravet med en betydelig margen. Den beregnede ammoniakemission på 3.870 kg N/år lå under det korrigerede BAT-emissionsniveau på 4.368 kg N/år. Da husdyrbruget overholder BAT-kravet for ammoniak uden luftrensning, fandt nævnet, at der ikke var grundlag for at stille vilkår om videreførelse af luftrensningssystemet, jf. Husdyrbruglovens § 19 og § 27.

Ammoniakdeposition på naturarealer

Nævnet afviste klagers påstand om, at kommunen havde anvendt en forkert grænseværdi for ammoniakdeposition. Nævnet præciserede, at de pågældende naturarealer vest for anlægget er kategori 3-natur og beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, men ikke kategori 2-natur, som anført af klager. Den af klager nævnte grænseværdi på 0,5 kg N/ha/år gælder desuden for anmeldelsessager og ikke for godkendelser efter Husdyrbruglovens § 12. Nævnet konkluderede, at kommunen havde anvendt de korrekte grænseværdier og korrekt vurderet, at de beskyttede naturområder omfattet af Husdyrbruglovens § 7 ikke ville blive påvirket væsentligt.

Som følge af afgørelsen blev det indbetalte klagegebyr ikke tilbagebetalt.

Lignende afgørelser