Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende risikoanalyse og egenkontrol
Dato
2. maj 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag vedrørende risikoanalyse og egenkontrol i Hillerød
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelser fra et kontrolbesøg den 28. juni 2018. Klagen vedrørte to hovedforhold: mangelfuld risikoanalyse og utilstrækkelig dokumentation af egenkontrol.
Fødevarestyrelsen konstaterede under kontrolbesøget, at virksomhedens risikoanalyse ikke var dækkende for alle aktiviteter, herunder varemodtagelse af tørvarer og kølevarer samt opvarmning. Virksomheden havde kun markeret mælkeprodukter på en blanket, selvom den håndterede fersk kød, fisk og pålægsvarer. Dette førte til en mundtlig indskærpelse om at udarbejde en dækkende skriftlig risikoanalyse. Virksomheden erkendte manglerne og lovede at rette op på dem.
Derudover blev det konstateret, at virksomheden ikke kunne fremvise dokumentation for nedkøling i perioden fra januar 2018 til kontrolbesøget, på trods af en månedlig dokumentationsfrekvens. Virksomheden forklarede, at den daværende blæsekøler havde svært ved at registrere temperaturer efter endt nedkøling, men at en ny blæsekøler var på vej. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at virksomheden skulle dokumentere egenkontrollens gennemførelse og resultater. Begge indskærpelser medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol.
Klagerens anbringender
Virksomhedens ledere påklagede indskærpelserne den 24. juli 2018. De anførte, at der nu blev foretaget risikoanalyser på de korrekte blanketter, og at mængdeberegninger for nedkøling var udført. De oplyste også, at en ny blæsekøler var anskaffet, hvilket ville muliggøre opfyldelse af dokumentationskravene. Klager ønskede desuden en revurdering af den tildelte smiley og klagede over den tilsynsførendes opførsel.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at sanktionen var baseret på forholdene på kontroltidspunktet, og at efterfølgende udbedringer ikke ændrede ved overtrædelsen. Styrelsen præciserede, at indskærpelsen vedrørende risikoanalyse var givet i medfør af Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 1, stk. 2, litra a og stk. 4, litra a, og indskærpelsen om egenkontrol i medfør af Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 1 og stk. 2, litra g. Fødevarestyrelsen bemærkede, at en indskærpelse er den mildeste sanktion, og at klagen over den tilsynsførende ville blive behandlet af ansættelsesmyndigheden.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelser med en mindre ændring i ordlyden af indskærpelsen vedrørende risikoanalyse. Nævnet afviste at behandle klagen over den tilsynsførendes opførsel, da dette ikke er en administrativ afgørelse, som nævnet har kompetence til at behandle, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1 og stk. 3.
Risikoanalyse
Nævnet fandt, at virksomheden havde overtrådt Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 2, litra a, da den fremviste en risikoanalyse, der ikke var dækkende for alle dens aktiviteter. Dette omfattede manglende analyse for varemodtagelse af tørvarer og kølevarer samt opvarmning, og at blanketter var udfyldt mangelfuldt. Nævnet lagde vægt på virksomhedens egen erkendelse af manglerne under kontrolbesøget.
Egenkontrol
Nævnet vurderede, at virksomheden ikke havde dokumenteret egenkontrollens gennemførelse og resultater i overensstemmelse med Hygiejneforordningen artikel 5, stk. 2, litra g. Dette skyldtes manglende dokumentation for nedkøling i den relevante periode, på trods af virksomhedens egen fastsatte frekvens. Nævnet bemærkede, at problemet var den manglende udførelse af dokumentationen, ikke blot dens tilgængelighed.
Konsekvenser af indskærpelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet understregede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for Fødevarestyrelsens sanktion. Virksomhedens efterfølgende udbedringer, såsom anskaffelse af en ny blæsekøler og korrekt udfyldelse af risikoanalyser, ændrer ikke ved, at der var tale om en overtrædelse på kontroltidspunktet. Nævnet bemærkede endvidere, at bortfald af en elitesmiley er en lovbestemt konsekvens af en indskærpelse for overtrædelse af fødevarelovgivningen, jf. Bekendtgørelse om kontrol med fødevarer og fødevarekontaktmaterialer § 3, stk. 2. Fødevarestyrelsen har ikke mulighed for at undlade at give en indskærpelse for at opretholde en elitesmiley.
Lignende afgørelser