Ophævelse og hjemvisning af afgørelse om tilslutningspligt til fjernvarme grundet manglende sagsoplysning
Dato
27. marts 2020
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af Horsens Kommunes afgørelse om tilslutningspligt
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra en klager over Horsens Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til Fjernvarme Horsens A.m.b.a. for en ejendom beliggende i Horsens. Klagen blev indgivet rettidigt den 22. juni 2018, efter at kommunens afgørelse var modtaget digitalt den 25. maj 2018.
Kommunens oprindelige afgørelse
Byrådet i Horsens godkendte den 23. april 2018 et projektforslag for tilslutningspligt for fjernvarmen i Egebjerg og Sydbyen, som omfattede klagers ejendom. Horsens Kommune traf den 24. maj 2018 afgørelse om tilslutningspligt for ejendommen i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 12 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Kommunen vurderede, at der ikke var grundlag for fritagelse eller dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Kommunen lagde vægt på, at ejendommen var opvarmet med flydende brændsel, og at tilslutningspligten først indtrådte ni år efter pålægget, medmindre varmeinstallationen blev udskiftet inden da.
Klagers anbringender
Klager ønskede fritagelse fra tilslutningspligten i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2, subsidiært dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Klager anførte følgende:
- Ejendommen opvarmes udelukkende ved afbrænding af træ i et træfyr (træpillefyr), som blev installeret i 2007, og der fyres ikke med flydende brændsel som angivet af kommunen.
- Træfyret har en maksimal årlig ydelse på 140.160 KWh, hvilket er cirka tre gange større end minimumskravet på 44.460 KWh for at opnå fritagelse i henhold til kommunens egen beregningsmodel for ejendomme opført før 1972.
- Der var en fejlregistrering i ejendommens BBR-oplysninger vedrørende opvarmningsmiddel på afgørelsestidspunktet, som efterfølgende er blevet rettet.
- Subsidiært bør der dispenseres efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2, da klager er folkepensionist, har boet i ejendommen siden 1998 og ejet den siden 2007, og dermed opfylder kravene for dispensation.
- Klager har mistet sin ægtefælle og har svært ved at overskue processen, og den verserende sag påvirker salget af ejendommen.
Horsens Kommunes bemærkninger
Horsens Kommune anmodede oprindeligt Energiklagenævnet om at anmode klager om at tilbagekalde klagen med henblik på genbehandling, da klager havde fremlagt nye, væsentlige dokumenter, som kommunen ikke tidligere havde haft adgang til. Kommunen var enig med klager i, at ejendommen skulle fritages fra tilslutningspligt efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2, idet opvarmningen udelukkende sker ved afbrænding af træ. Kommunen havde truffet den oprindelige afgørelse baseret på de tilgængelige registre, som på det tidspunkt kun viste oliefyr og ingen vedvarende energianlæg. Kommunen fandt det ikke formålstjenstligt at lade sagen behandle i nævnet, da det ville tage lang tid og påvirke klagers salg af ejendommen.
Fjernvarme Horsens A.m.b.a. fremsatte ingen bemærkninger til klagen.
Energiklagenævnet ophævede Horsens Kommunes afgørelse af 24. maj 2018 og hjemviste sagen til fornyet behandling i Horsens Kommune.
Nævnet lagde vægt på officialprincippet, som pålægger forvaltningsmyndigheder at indhente de nødvendige oplysninger, før der træffes afgørelse. I denne sag havde Horsens Kommune truffet afgørelse på baggrund af utilstrækkelige oplysninger, da klager efterfølgende fremlagde nye, væsentlige faktuelle oplysninger, herunder dokumentation for et træfyr og en rettelse af BBR-oplysninger vedrørende opvarmningsmiddel. Disse oplysninger var afgørende for sagens udfald.
Kommunens fornyede behandling
Ved den fornyede behandling skal Horsens Kommune foretage en konkret vurdering af, om ejendommen er fritaget fra tilslutningspligt efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2. Hvis betingelserne herfor ikke er opfyldt, skal kommunen herefter foretage en konkret vurdering af, om der foreligger særlige omstændigheder, der giver klager mulighed for en dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.
Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.
Lignende afgørelser