Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afslag på tilsagn om tilskud til økologisk arealstøtte

En landbruger ansøgte om tilskud til projektet "øget produktivitet gennem optimeret markdrift" under ordningen for økologisk investeringsstøtte. Ansøgningen omfattede oprindeligt teknologierne 4.4 (opsamling og destruktion af ukrudtsfrø ved høst) og 4.8 (autostyring af køretøjer og redskaber) med et samlet tilskudsgrundlag på 376.000 kr. til et skårlæggersæt. Ordningen er hjemlet i Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 7, nr. 6 og Lov om Landdistriktsfonden § 11 a, stk. 1. Landbrugeren søgte 40 % i tilskud, svarende til 150.400 kr.

Landbrugsstyrelsens vurdering og ansøgningsændring

Landbrugsstyrelsen vurderede indledningsvis, at skårlæggersættet ikke faldt ind under teknologi 4.4. Som følge heraf ændrede landbrugeren sin ansøgning til at omfatte teknologi 4.13 (findeling, udlægning og nedmuldning af ensilage og grøngødning med reduceret frigivelse af lattergas).

Landbrugsstyrelsens afgørelse

Landbrugsstyrelsen traf den 15. august 2017 afgørelse om delvist afslag på tilsagn om tilskud. Landbrugeren fik tilsagn til teknologi 4.8, men afslag på teknologi 4.13. Afslaget blev begrundet med, at et skårlæggersæt er en meje-/slåmaskine, som ikke opfylder kravene for teknologi 4.13, der omhandler udlægning og nedmuldning af grøngødning. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 11, stk. 1, nr. 1.

Klagerens anbringender

Landbrugeren påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 27. august 2017. Klageren anførte, at investeringen i skårlæggersættet falder inden for flere teknologier (4.13, 4.4 og 4.5) og er i overensstemmelse med ordningens formål om at reducere lattergas, destruere ukrudtsfrø og etablere slætgræs. Klageren mente, at skårlæggersættet bidrager til at øge selvforsyningsgraden og konkurrenceevnen samt udvikle virksomheden med hensyn til klimagasemission.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin vurdering og bemærkede, at skårlæggersættet ikke er tilskudsberettiget, da det er en meje-/slåmaskine, der ikke kan udføre udlægning og nedmuldning, jf. Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 9, stk. 1, nr. 3. Styrelsen præciserede desuden, at teknologierne 4.4 og 4.5 omhandler specifikke enheder til montering på mejetærsker og radrenser med såudstyr og tank, hvilket et skårlæggersæt ikke er.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om delvist afslag på tilsagn om tilskud til et skårlæggersæt. Nævnet begrænsede sin prøvelse til spørgsmålet om tilskudsberettigelsen af investeringen i skårlæggersættet, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.

Nævnets vurdering af tilskudsberettigelse

Nævnet fandt, at investeringen i et skårlæggersæt ikke er tilskudsberettiget. Dette blev begrundet med, at skårlæggersættet ikke opfylder kravene for de ansøgte teknologier i bilag 1 til bekendtgørelsen.

  • Teknologi 4.13: Nævnet henviste til, at teknologi 4.13 omhandler maskiner til findeling, udlægning og nedmuldning af ensilage og grøngødning. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Landbrugsstyrelsens vurdering af, at et skårlæggersæt er en meje-/slåmaskine, der ikke kan udføre disse funktioner.
  • Teknologi 4.4: Nævnet vurderede ligeledes, at skårlæggersættet ikke kan henføres under teknologi 4.4, som omhandler avnopsamler og enhed til destruktion af avn/frø til montering på mejetærsker.

Nævnet konkluderede, at udgiften til skårlæggersættet hverken er omfattet af teknologi 4.13 eller 4.4, og dermed ikke er tilskudsberettiget, jf. Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 7, nr. 6 og Bekendtgørelse om tilskud til investeringer på økologiske bedrifter § 11, stk. 1, nr. 1.

Endelig afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 15. august 2017 om delvist afslag på tilsagn om tilskud. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser