Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse for manglende anmeldelse af ændringer af lokalebrug

Dato

22. december 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om manglende anmeldelse af ændringer af lokalebrug

Sagen omhandler en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen til en virksomhed i Københavns Kommune vedrørende manglende anmeldelse af væsentlige ændringer i lokalebrug, specifikt udlejning af autoriserede lokaler til en skosalgsvirksomhed.

Fødevarestyrelsens kontrolbesøg og indskærpelse

Ved et kontrolbesøg den 20. december 2017 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden havde udlejet tre lokaler, der indgik i dens autorisation, til en skosalgsvirksomhed. Det blev også observeret, at medarbejdere fra skosalgsvirksomheden færdedes gennem et autoriseret rum med opbevaring af færdigemballerede fødevarer. Fødevarestyrelsen indskærpede mundtligt, at ny autorisation skal indhentes ved væsentlige ændringer i bygninger, indretning og produktudvalg, hvilket medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg. Indskærpelsen blev givet i medfør af Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 33, stk. 1 og Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 27, stk. 1, nr. 8, jf. Fødevarelovens § 58a, stk. 1.

Virksomhedens klage og argumenter

Virksomheden påklagede indskærpelsen den 17. januar 2018. Klager anførte, at udlejningen af to af lokalerne, ”gl. råvarekølerum” og ”gl. fryser”, blev betragtet som en ændring af mindre væsentlig karakter, der ikke krævede anmeldelse. For det tredje lokale, ”gl. emballagelager”, hævdede klager at have givet mundtlig meddelelse til Fødevarestyrelsen ved et tidligere kontrolbesøg den 3. november 2017. Virksomheden fremhævede, at der ikke foregår produktion i de omhandlede lokaler, som primært anvendes til opbevaring af indpakkede/emballerede tørvarer, og at lejers medarbejdere var instrueret i korrekt hygiejnisk adfærd. Klager fandt det ejendommeligt at indskærpe et forhold, som den tilsynsførende selv var usikker på, især da kontrolbesøget var på klagers foranledning for at søge vejledning.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt, at udlejning af autoriserede lokaler til en anden virksomhed, hvorfra personer færdes i de autoriserede lokaler med fødevarer, udgør en væsentlig ændring. Styrelsen henviste til autorisationsvejledningen og anførte, at der er risiko for forurening, når personer, der ikke er ansat i en fødevarevirksomhed og dermed ikke underlagt fødevarehygiejnisk praksis, færdes i lokalerne. Styrelsen understregede, at mundtlige oplysninger om mulige ændringer ikke kan sidestilles med en ansøgning, og at væsentlige ændringer skal meddeles via den digitale formular på virk.dk eller Fødevarestyrelsens hjemmeside, jf. Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 27, stk. 1, nr. 8. Styrelsen bemærkede desuden, at en indskærpelse er den mildeste sanktion for en konstateret overtrædelse af fødevarelovgivningen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 20. december 2017 om, at autorisation skal indhentes på ny ved væsentlige ændringer i bygninger, indretning og produktudvalg.

Vurdering af væsentlige ændringer

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 33, stk. 1. Udlejningen af lokalerne ”gl. råvarekølerum”, ”gl. fryser” og ”gl. emballagelager” blev vurderet som væsentlige ændringer, der skulle anmeldes til Fødevarestyrelsen. Denne vurdering blev baseret på fødevarelovgivningens formål om et højt beskyttelsesniveau for menneskers liv og sundhed. Nævnet lagde vægt på, at lejers medarbejdere færdes uledsaget i ”dansesalen”, hvor der opbevares fødevarer, og at disse medarbejdere ikke er uddannet i eller underlagt fødevarehygiejnisk praksis. Den regelmæssige færdsel af uvedkommende i fødevarelokaler udgør en risiko for kontaminering, hvilket gør ændringen væsentlig og kræver ny autorisation.

Krav til korrekt meddelelse

Nævnet vurderede endvidere, at virksomheden ikke havde givet korrekt meddelelse til Fødevarestyrelsen om den ændrede lokalebrug. Med henvisning til Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 27, stk. 1, nr. 8, som kræver brug af den digitale formular på virk.dk eller Fødevarestyrelsens hjemmeside, fandt nævnet, at virksomhedens mundtlige udtryk for ønsket om ændringer ikke opfyldte den lovbestemte procedure for indhentelse af ny autorisation.

Sanktionens karakter

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at det ikke er et krav for at sanktionere en overtrædelse af fødevarelovgivningen, at der tidligere er vejledt om det pågældende forhold. Nævnet understregede, at Fødevarestyrelsen altid skal reagere på konstaterede overtrædelser, og at en indskærpelse er den mildeste sanktion, der kan vælges, når fødevarelovgivningen ikke er overholdt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser