Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på støtte fra EU’s krisepulje til dansk mælkeproducent grundet ændring i ejerforhold

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afslag på støtte fra EU’s krisepulje til danske mælkeproducenter. Landbrugsstyrelsen afviste ansøgningen med henvisning til, at klager ikke havde leveret mælk i hele referenceperioden fra den 1. oktober 2014 til den 30. september 2015, hvilket skyldtes ændringer i ejerforholdene.

Klagerens argumenter

Klager anførte, at den oprindelige ejer fortsat var en del af ejerforholdet og havde leveret mælk i hele referenceperioden. Klager mente derfor at være lige så hårdt ramt som andre mælkeproducenter og burde modtage støtte.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger

Landbrugsstyrelsen fastholdt, at klager ikke opfyldte betingelserne for støtte, da det offentlige individuelle identifikationsnummer (CKR-nummeret) ikke var det samme i hele referenceperioden. Dette skyldtes en omstrukturering af den juridiske person, hvor en ny ejer var tilkommet. Styrelsen understregede, at støtten gives på et objektivt grundlag, og at betingelsen om mælkeleverance i hele perioden gælder uanset virksomhedens omstrukturering. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 2, jf. Landbrugsstøtteloven § 22 b.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på støtte fra EU’s krisepulje til danske mælkeproducenter. Nævnet fandt, at klager ikke opfyldte definitionen af en mælkeproducent i henhold til Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 1 og Bekendtgørelse om ekstraordinær støtte til mælkeproducenter i forbindelse med en særlig markedsstøtteforanstaltning i mejerisektoren § 2.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde vægt på, at klager ikke havde leveret mælk til en godkendt opkøber i hele referenceperioden fra den 1. oktober 2014 til den 30. september 2015. Dette blev understøttet af klagers egen oplysning om en ny medejer samt af CVR-registeret, hvoraf det fremgik, at virksomhedens startdato under det nugældende CVR-nummer var den 1. januar 2015. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser