Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende toiletforhold i fødevarevirksomhed
Dato
23. maj 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse om manglende forrum til toilet i Københavns Kommune
Sagen omhandler en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen til en virksomhed i Københavns Kommune vedrørende direkte adgang fra et toiletrum til et lokale, hvor der håndteres fødevarer. Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 10. maj 2017, at virksomheden manglede et forrum til toilettet, hvilket er i strid med gældende hygiejnebestemmelser.
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 18. maj 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at virksomheden hidtil havde opnået elitesmiley ved tidligere kontrolbesøg, og at butikslokalet fremstod uændret i forhold til tidligere tilsyn. Klager var uforstående over for indskærpelsen og den medfølgende gebyrbelagte opfølgende kontrol.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen præciserede, at indskærpelsen var givet i medfør af Hygiejneforordningen artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kapitel I, pkt. 3, 2. pkt., som fastslår, at der ikke må være direkte adgang fra toiletter til lokaler, hvor der håndteres fødevarer. Styrelsen bemærkede, at kontrol udføres som stikprøvekontrol, og at tidligere manglende bemærkninger ikke kan tolkes som en godkendelse af forholdene. Fødevarestyrelsen understregede, at de er forpligtet til at reagere på overtrædelser af fødevarelovgivningen, og at en indskærpelse er den mildeste sanktion.
Klagerens yderligere bemærkninger
Under sagens behandling fastholdt klager, at virksomheden forud for opstart af brødsalg i 2011 havde rådført sig med Fødevarestyrelsen og ikke modtaget indvendinger vedrørende de formelle krav. Klager fremhævede, at syv efterfølgende kontrolbesøg resulterede i elitesmileys, hvilket indikerede overholdelse af retningslinjerne. Klager oplyste desuden at have kontaktet Fødevarestyrelsen for at forhøre sig om eventuelle nye regler, hvilket blev afvist. Klager anførte, at klagen ikke handlede om, hvorvidt reglerne var overtrådt, men om, at Fødevarestyrelsens rådgivning gennem seks år havde ført til en utilsigtet overtrædelse af loven. Klager ønskede klarhed over, hvordan fremtidige tilsyn kunne sikres uden overtrædelser.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 10. maj 2017 om, at der ikke må være direkte adgang fra toiletter til lokaler, hvor der håndteres fødevarer.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde Fødevarestyrelsens kontrolrapport af 10. maj 2017 til grund, som dokumenterede det manglende forrum til toilettet. Det fremgår af Hygiejneforordningen artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kapitel I, pkt. 3, 2. pkt., at direkte adgang fra toiletter til fødevarehåndteringslokaler ikke er tilladt. Nævnet fandt, at Fødevarestyrelsens tidligere manglende bemærkninger til forholdet alene var et udtryk for, at styrelsen ikke tidligere havde kontrolleret det specifikke forhold, da kontrol udføres som stikprøvekontrol. Dette betød ikke, at forholdene var fundet i orden.
Konsekvens af indskærpelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at gebyret for det opfølgende kontrolbesøg er en lovbestemt konsekvens af, at Fødevarestyrelsen giver en virksomhed en anmærkning, der resulterer i et opfølgende kontrolbesøg. Dette følger direkte af Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 34, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om fødevarekontrol og offentliggørelse af kontrolresultater § 1, stk. 5. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser