Command Palette

Search for a command to run...

En landbruger ansøgte i 2015 om grundbetaling for direkte arealstøtte. Landbrugsstyrelsen gennemførte en fysisk kontrol af bedriften i december 2015, hvor det blev konstateret, at de anmeldte arealer på mark nr. 4 og 5, der var angivet som lavskov, ikke levede op til støttebetingelserne. Styrelsen fandt, at arealerne ikke var dyrket plantagemæssigt med henblik på høst, og at de ikke opfyldte kravet om mindst 8.000 plantede træer pr. hektar, som specificeret i Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 28, stk. 2. Dette medførte en nedskrivning af det anmeldte areal fra 6,33 ha til 4,06 ha.

Klager protesterede over kontrolforløbet og anførte, at Landbrugsstyrelsen havde sendt kontrolbreve via fysisk post, selvom klager havde anmodet om kommunikation via e-mail. Klager var bortrejst under kontrollen og havde ikke mulighed for at tømme sin postkasse. Klager gjorde desuden gældende, at arealet løbende blev høstet, og at der tidligere var godkendt et større areal på ejendommen. Klager var uenig i Landbrugsstyrelsens tilbagebetalingskrav.

Landbrugsstyrelsen forklarede, at ansøgere ved indsendelse af Fællesskema accepterer uanmeldte kontrolbesøg, og at kontrol finder sted uanset ansøgers tilstedeværelse. Styrelsen oplyste, at en tidligere kontrolrapport var fejlbehæftet, hvilket førte til udsendelse af en ny, korrigeret rapport. Styrelsen fastholdt, at arealerne ikke fremstod som typiske lavskovsarealer drevet plantagemæssigt, og at klager selv havde bekræftet, at arealerne var selvsåede med piletræer fra naboen, og dermed aldrig var blevet tilplantet som lavskov.

Klagerens anbringender

Klagerens primære anbringender var:

  • Protest mod kontrolforløbet, herunder manglende e-mail-kommunikation.
  • Uenighed i arealreduktionen og den efterfølgende sanktion.
  • Påstand om løbende høst af arealet.
  • Uenighed i tilbagebetalingskravet for udbetalt støtte.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om delvist afslag på direkte arealstøtte for 2015 og tilbagebetaling af udbetalt støtte.

Manglende etablering af lavskov

Nævnet fandt, at klager ikke havde beplantninger med lavskov, der opfyldte kravet om mindst 8.000 plantede træer pr. hektar på mark nr. 4 og 5. Dette er i overensstemmelse med Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 28, stk. 5 jf. stk. 2. Nævnet lagde Landbrugsstyrelsens kontrolresultater, fotomateriale og klagerens egne oplysninger om selvsåning til grund. Det forhold, at klager var bortrejst under kontrollen og ikke modtog e-mail-kommunikation, ændrede ikke ved afgørelsen, da Landbrugsstyrelsen fortsat kunne sende breve med bindende virkning via fysisk post.

Sanktionsberegning

Nævnet vurderede, at afvigelsen mellem det anmeldte areal (6,33 ha) og det fastslåede areal (4,06 ha) var på 2,27 ha, hvilket udgør 55,91 % af det fastslåede areal. Da afvigelsen var over 50 %, fandt nævnet, at der ikke skulle ydes arealrelateret støtte, og at klager skulle pålægges en yderligere sanktion svarende til forskellen mellem det anmeldte og det fastslåede areal. Dette er i overensstemmelse med Forordning (EU) nr. 640/2014 artikel 19, stk. 2, jf. artikel 18, stk. 6.

Tilbagebetaling af uretmæssigt udbetalt støtte

Nævnet fastslog, at klager uretmæssigt havde modtaget støtte den 2. december 2015, da klager ikke havde ret til grundbetaling for 2015. Derfor skulle den for meget udbetalte støtte tilbagebetales i henhold til Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 7, stk. 1.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 1. februar 2016.

Lignende afgørelser