Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på forhøjet pristillæg til solcelleanlæg grundet overskridelse af nettilslutningsfrist

Sagen omhandler en klage fra en borger over Energinets (nu Energistyrelsens) afgørelse om afslag på forhøjet pristillæg til et solcelleanlæg. Klager opnåede den 17. april 2015 tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg efter ansøgning i underpulje 2 i forårspuljen 2015, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 47, stk. 7, nr. 1.

Energinet meddelte den 21. november 2017 afslag på forhøjet pristillæg. Begrundelsen var, at solcelleanlægget ikke var nettilsluttet inden for den toårige frist efter opnået tilsagn, jf. Bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere § 14, stk. 2 og Lov om fremme af vedvarende energi § 47, stk. 8. Anlægget blev nettilsluttet den 7. juni 2017, mens tilsagnet blev givet den 17. april 2015.

Klager anmodede om dispensation fra afgørelsen og anførte, at vedkommende som lægmand ikke havde forudsætninger for at forstå den præcise betydning af "nettilslutning". Klager opfattede nettilslutning som det tidspunkt, hvor installatøren fysisk tilsluttede solcellerne til nettet, og mente ikke at have indflydelse på netvirksomhedens godkendelsesprocedure. Klager henviste desuden til et ansøgningsskema, hvor dato for nettilslutning var angivet som den 24. april 2017, hvilket skabte yderligere forvirring. Energistyrelsen havde ingen yderligere bemærkninger og henviste til Energinets oprindelige afgørelse.

Energiklagenævnet stadfæstede Energinets afgørelse af 21. november 2017 om afslag på forhøjet pristillæg til solcelleanlægget.

Begrundelse for afgørelsen

Det er en afgørende betingelse for at opnå forhøjet pristillæg efter puljeordningen i Lov om fremme af vedvarende energi § 47, stk. 7, nr. 1, at solcelleanlægget nettilsluttes inden to år efter opnåelse af tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg, jf. Bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere § 14, stk. 2 og Lov om fremme af vedvarende energi § 47, stk. 8.

Nettilslutningstidspunktet defineres i Lov om fremme af vedvarende energi § 5, stk. 1, nr. 4 som det tidspunkt, hvor et VE-elproduktionsanlæg første gang leverer elektricitet til det kollektive elforsyningsnet. Klager opnåede tilsagn den 17. april 2015, men anlægget blev først nettilsluttet den 7. juni 2017, hvilket er efter den toårige frist. Oplysninger fra Data-Hub om registrering som el-leverandør fra den 25. april 2017 ændrer ikke ved definitionen af nettilslutningstidspunktet.

Energiklagenævnet fandt, at klager ikke opfyldte betingelsen for at modtage forhøjet pristillæg, da anlægget blev nettilsluttet for sent, hvorfor tilsagnet bortfaldt. Klagers øvrige anbringender kunne ikke føre til et andet resultat.

Afgørelsens hjemmel

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere § 22, stk. 2, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af Energiklagenævnets formand, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 4. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 5.

Lignende afgørelser