Command Palette

Search for a command to run...

Afgiftsfritagelse for brand- og redningskøretøjer anvendt til undervisning

Dato

15. oktober 2018

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Afgiftsfritagelse, Brand- og redningskøretøjer, Uddannelsesformål, Beredskabsforpligtelse, Udrykningskørsel

Sagen omhandlede et bindende svar fra SKAT vedrørende afgiftsfritagelse for to liftbusser, som et videns- og uddannelsescenter ønskede at ombygge til brand- og redningskøretøjer til undervisningsbrug. Selskabet, der specialiserer sig i brand og redning, præ-hospitalbehandling og autohjælp, ønskede at anvende køretøjerne til undervisning af rednings- og beredskabspersonel i udrykningskørsel og sikker adfærd i trafikken.

SKAT havde afvist anmodningen om afgiftsfritagelse med henvisning til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 3. SKATs begrundelse var, at køretøjerne ikke udelukkende ville blive anvendt ved udrykning til brandsluknings- og redningsopgaver, og at de ikke udelukkende ville blive anvendt af beredskabskommissioner. SKAT fremhævede, at selvom køretøjerne i visse tilfælde kunne tilkaldes ved en stor katastrofe, var deres primære anvendelse til uddannelse af reddere ikke omfattet af afgiftsfritagelsen, da beredskabsforpligtelsen ikke blev opretholdt i den daglige brug.

Klageren nedlagde påstand om, at køretøjerne var omfattet af afgiftsfritagelsen. Repræsentanten argumenterede for en udvidende fortolkning af Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 3, idet der blev henvist til tidligere praksis, hvor brandbiler kunne anvendes til ikke-udrykningsformål (f.eks. juletræstænding, fremvisning) uden at udløse afgift. Det blev anført, at køretøjerne var specielt indrettet til brandsluknings- og redningsopgaver og anvendtes i uddannelsesøjemed, uden at beredskabsforpligtelsen herved tilsidesattes. Klageren påpegede desuden, at selskabet tidligere havde opnået afgiftsfritagelse for ambulancer under Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 4 og fandt det påfaldende, at der blev sondret forskelligt mellem ambulancer og brand-/redningskøretøjer. Endvidere blev det fremhævet, at en ordlydsændring i registreringsafgiftsloven fra 2007 ikke burde ændre selskabets mulighed for afgiftsfritagelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at de omhandlede køretøjer ikke kunne fritages for registreringsafgift.

Retten henviste til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 3, som fritager køretøjer, der er specielt indrettet og udelukkende anvendes ved udrykning til brandsluknings- og redningsopgaver, samt køretøjer, der udelukkende anvendes af beredskabskommissioner og ikke anvendes erhvervsmæssigt i konkurrence med private erhvervsdrivende.

Landsskatteretten fandt, at selskabets anvendelse af køretøjerne i undervisningssituationer, hvor eleverne skulle uddannes til forsvarlig kørsel under udrykning, ikke kunne betegnes som udrykning til brandsluknings- og redningsopgaver i lovens forstand. Derfor opfyldte køretøjerne ikke betingelserne for afgiftsfritagelse.

Det forhold, at køretøjerne stod til beredskabskommissionernes rådighed, ændrede ikke ved, at køretøjernes primære og udelukkende anvendelse ikke var i overensstemmelse med formålet i Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 3.

Lignende afgørelser