Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på brug af ikke-standardiseret cyklistsignal (X11) af hensyn til trafiksikkerheden

Dato

17. juni 2014

Kommune

Viborg Kommune

Eksterne links

Tags

FærdselsreguleringtvisttrafiksikkerhedHovedsignalCyklister

Viborg Kommune indbragte en tvist for Transportministeriet, efter Midt- og Vestjyllands Politi afslog at give samtykke til kommunens ønske om at anvende et hovedsignal af typen X11 med cyklistsymboler i stedet for det standardiserede X16-cyklistsignal. Sagen blev afgjort i henhold til Færdselslovens § 96, stk. 2, som giver ministeren kompetence i uenigheder mellem en vejmyndighed og politiet.

Sagens baggrund

Viborg Kommune havde i en årrække arbejdet på at forbedre sikkerheden for cyklister i lysregulerede kryds. Kommunen opsatte på eget initiativ X11-hovedsignaler med cyklistsymboler for at give cyklister "før-grønt-kørsel". Disse signaler var dog ikke i overensstemmelse med Bekendtgørelse om vejafmærkning. Vejdirektoratet havde meddelt en 3-årig dispensation til et forsøg med en ny signaltype, men dispensationen var betinget af politiets samtykke, hvilket politiet afslog at give.

Parternes argumenter

Parternes centrale argumenter i sagen var følgende:

PartArgumenter
Viborg Kommune- Det nye signal (X11 med cyklistsymbol) er mere tydeligt end det eksisterende X16-signal, hvor bilister ofte overser cykelsymbolet. <br> - Det muliggør "før-grønt-kørsel" for cyklister, hvilket øger sikkerheden. <br> - Det er en økonomisk fordel, da lanternehusene standardiseres.
Midt- og Vestjyllands Politi- Brugen af en ikke-standardiseret signaltype skaber forvirring og udgør en betydelig trafiksikkerhedsrisiko. <br> - Signalerne er ikke identiske med dem i resten af landet, hvilket kan føre til alvorlige ulykker. <br> - Der har allerede været foretaget forsøg, og yderligere forsøgsperioder er ikke relevante.

Transportministeriets afgørelse og begrundelse

Transportministeriet stadfæstede politiets afslag. Ministeriet lagde afgørende vægt på de trafiksikkerhedsmæssige hensyn. Det blev vurderet, at forvirring blandt trafikanter om signalers betydning kan medføre alvorlige ulykker. Enhver tvivl om færdselssikkerheden skal komme trafikanterne til gode, især de svage trafikanter. Risikoen ved at anvende en signaltypen, der ikke benyttes andre steder i landet, blev anset for at være for stor. Ministeriet opfordrede i stedet kommunen til, i samarbejde med politiet, at finde løsninger inden for de eksisterende reglers rammer.

Transportministeriet tiltrådte politiets afslag på samtykke til Viborg Kommunes anvendelse af hovedsignal X11 med cyklistsymboler for cyklister. Ministeriet fandt, at etableringen af signalanlæg kræver politiets samtykke i henhold til Færdselslovens § 95 og Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning § 3. Afgørelsen blev begrundet med, at trafikanters usikre opfattelse af nye, ikke-standardiserede signaler kan medføre en risiko for alvorlige ulykker, og at tvivl om færdselssikkerheden skal komme trafikanterne til gode.

Lignende afgørelser