Command Palette

Search for a command to run...

Registreringsafgift for mandskabsvogn – Privat personbefordring

Dato

24. maj 2018

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Mandskabsvogn, Registreringsafgift, Privat personbefordring, Afgiftsfritagelse, Klausulkøretøj, Anvendelsesbetingelser

Sagen omhandlede SKATs afkrævning af registreringsafgift på 51.329 kr. for en mandskabsvogn, som SKAT anså for at være anvendt til privat personbefordring i strid med betingelserne for afgiftsfritagelse.

Faktiske omstændigheder

En mandskabsvogn, registreret som et køretøj til befordring af mandskab og materiel under Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 9, blev standset af politiet. Køretøjet var registreret til [finans1] A/S og brugt af selskabet [virksomhed1] ApS. Ved standsningen var køretøjets fører, en ansat byggeleder, ledsaget af sine tre børn, som ikke var ansat i virksomheden. Føreren forklarede, at hun hentede sine børn på vej hjem fra arbejde.

SKATs afgørelse og begrundelse

SKAT afkrævede selskabet registreringsafgift, idet de vurderede, at kørslen var privat. SKAT henviste til, at mandskabsvogne kun må anvendes til transport af materiel, værktøj, materialer og personer, der arbejder i ejerens eller brugerens virksomhed, og at privat personbefordring ikke er tilladt. Da der befandt sig tre personer i køretøjet, som ikke var ansat i virksomheden, ansås betingelserne for afgiftsfritagelse ikke længere for opfyldt. SKAT henviste til tidligere afgørelser fra Landsskatteretten og Østre Landsret, der understøtter, at tilstedeværelsen af ikke-ansatte personer udløser afgift, uanset om det er en enkeltstående kørsel. Selskabet havde desuden erklæret sig bekendt med reglerne ved ansøgning om afgiftsfritagelse for flere mandskabsvogne.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant nedlagde påstand om, at der ikke var grundlag for at pålægge registreringsafgift. Det blev anført, at der var tale om en ekstraordinær situation, hvor medarbejderen uden tilladelse brugte bilen til at hente børn, da hendes egen bil var brudt sammen. Klageren fremhævede, at medarbejderen ikke havde bilen til rådighed privat, ikke brugte den mellem hjem og arbejde, og ikke havde fået tilladelse til den konkrete kørsel. Det blev argumenteret, at en sådan enkeltstående brug ikke burde medføre registreringspligt, og at arbejdsgiveren ikke rimeligt skulle "bøde" for det.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om at pålægge klageren registreringsafgift for en mandskabsvogn. Afgørelsen blev truffet på baggrund af følgende:

  • Reglerne for mandskabsvogne fremgår af Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 9, som fastslår, at køretøjet skal være konstrueret og indrettet til befordring af mandskab og materiel og kun må anvendes til transport til og fra virksomhedens arbejdspladser af materiel, værktøj, materialer og personer ansat i virksomheden. Privat personbefordring er ikke tilladt.
  • På standsningstidspunktet befandt der sig tre mindreårige børn i køretøjet, som ikke var ansat i selskabet. Dette betød, at betingelserne for afgiftsberigtigelse som mandskabsvogn ikke længere var opfyldt.
  • Det blev anset for uden betydning, om kørslen hovedsageligt blev foretaget til en transportopgave, der ellers ville opfylde betingelserne for kørsel som mandskabsvogn.
  • Som følge heraf skulle der svares afgift efter reglerne i Registreringsafgiftsloven §§ 4-5e.
  • Spørgsmålet vedrørende beregning af afgiftens størrelse skulle behandles af Motorankenævnet, jf. Skatteforvaltningsloven § 7.

Lignende afgørelser