Command Palette

Search for a command to run...

Opkrævning af øl- og vinafgift samt spiritusafgift - Indførsel af punktafgiftspligtige varer - Eget forbrug

Dato

3. november 2016

Hoved Emner

Øl, vin og spiritus

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Punktafgifter, Ølafgift, Spiritusafgift, Eget brug, Vejledende mængder, Cirkulationsdirektivet

Sagen omhandler SKATs opkrævning af øl- og vinafgift samt spiritusafgift på i alt 1.768 kr. fra en klager, der indførte store mængder drikkevarer fra Tyskland. SKAT mente, at varerne ikke var til eget brug, mens klageren fastholdt, at de var.

Faktiske omstændigheder

Den 2. april 2016 blev klageren og hans søn stoppet ved indrejse fra Tyskland med en bil og påhængsvogn indeholdende:

  • 1.800 dåser øl á 33 cl (svarende til 594 liter)
  • 3 flasker Primakov vodka á 0,7 liter, 37,5 %
  • 2 flasker Hansen rom á 1 liter, 40 %
  • Diverse sodavand

Klageren oplyste, at varerne var til eget brug, og fremlagde en kvittering for købet. Han forklarede, at han, hans hustru og søn alle havde arbejdet som ølkuske i mange år, hvilket havde resulteret i et meget højt forbrug af øl i familien. Som dokumentation fremlagde han en kvittering for indlevering af 77 kg alu-dåser til genvinding.

SKATs afgørelse

SKAT opkrævede 1.530 kr. i øl- og vinafgift og 238 kr. i spiritusafgift, i alt 1.768 kr. Begrundelsen var, at de indførte mængder væsentligt oversteg de vejledende mængder for eget brug, som fastsat i Direktiv 2008/118/EF (cirkulationsdirektivet). SKAT anså derfor indførslen for at have erhvervsmæssig karakter, da klageren ikke var registreret som varemodtager eller havde stillet sikkerhed for afgiften.

Klagerens påstand og argumenter

Klageren påstod, at afgiften skulle nedsættes til 0 kr., da varerne udelukkende var til eget forbrug. Han argumenterede for, at de vejledende grænser i EU-reglerne netop er vejledende, og at der skal tages hensyn til personens begrundelse for at besidde den givne mængde. Han mente, at familiens baggrund i ølbranchen var en gyldig begrundelse for det høje forbrug. Han påpegede desuden, at spiritusmængden lå under den vejledende grænse, og at de første 2 x 110 liter øl (for to personer) burde være afgiftsfrie, hvilket ville reducere afgiften til 969 kr.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse vedrørende øl- og vinafgift på 1.530 kr., men ændrede afgørelsen vedrørende spiritusafgift til 0 kr.

Retten henviste til Toldloven § 11, stk. 1, der fastslår, at punktafgifter opkræves for varer, der medføres ud over eget brug, samt Toldloven § 11, stk. 4, der giver mulighed for at fastsætte retningslinjer for vurderingen af eget brug. Desuden blev der henvist til Direktiv 2008/118/EF (cirkulationsdirektivet) artikel 32, som angiver kriterier for vurdering af eget brug, herunder mængden af varer og vejledende mængder (f.eks. 110 liter øl og 10 liter spiritus).

Vurdering af øl- og vinafgift

Landsskatteretten fandt, at den indførte mængde øl på 594 liter (svarende til mere end 5 gange den vejledende mængde på 110 liter) ikke kunne anses for at være til klagerens eget brug. Da den vejledende mængde var væsentligt overskredet, lå bevisbyrden hos klageren for at sandsynliggøre, at varerne var til eget brug. Klagerens forklaring om familiens høje forbrug grundet tidligere beskæftigelse som ølkusk blev anset for at være af generel karakter og ikke tilstrækkeligt konkretiseret til at dokumentere, at den indførte mængde var til eget brug.

På denne baggrund blev den indførte mængde øl anset for afgiftspligtig i henhold til Øl- og vinafgiftsloven § 1, stk. 1 og Øl- og vinafgiftsloven § 3, stk. 1, da dens indførsel ikke kunne anses for omfattet af afgiftsfritagelsesbestemmelsen i Øl- og vinafgiftsloven § 11, stk. 2.

Vurdering af spiritusafgift

For så vidt angår spiritusafgiften, lagde Landsskatteretten til grund, at den indførte mængde (3 flasker vodka á 0,7 liter og 2 flasker rom á 1 liter) lå inden for den vejledende mængde for spiritus. Derfor blev opkrævningen af spiritusafgift på 238 kr. nedsat til 0 kr. i henhold til Spiritusafgiftsloven § 2a.

Den samlede opkrævning blev således nedsat fra 1.768 kr. til 1.530 kr.

Lignende afgørelser