Moms – Byttehandel – Fældning og flisning af træ – Selvstændige hovedydelser
Dato
15. januar 2020
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Byttehandel, Momsgrundlag, Flishugning, Skovbrug, Genoptagelse, Momspligtige ydelser, Enkeltmandsvirksomhed
Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomheds momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. september 2014. Virksomheden, der beskæftiger sig med flishugning, skovarbejde og produktion af juletræer, sælger træflis til kraftvarmeværker. Virksomheden indkøber træ til flisning hos skov- og grundejere, hvor virksomheden forestår fældning, flisning og borttransport af træflisen.
SKAT forhøjede virksomhedens momstilsvar med i alt 228.770 kr., idet SKAT anså virksomhedens aftaler om køb af træflis som byttehandler. SKAT mente, at fældning og flisning udgjorde en særskilt ydelse udført for sælger, og at virksomhedens overtagelse af træet var en modydelse for denne ydelse. SKAT henviste til SKM2011.219.LSR og Momsloven § 27, stk. 1, hvorefter der skulle beregnes moms af værdien af leverancen før fradrag af værdien af det træ, virksomheden aftog fra sine kunder.
Virksomhedens repræsentant nedlagde påstand om, at forhøjelsen skulle ændres til 0 kr. Repræsentanten anførte, at der alene var tale om én samlet ydelse – køb af træflis – og at der ikke var grundlag for at anse det som en byttehandel. Det blev fremhævet, at virksomheden ikke tilbød særskilte tjenesteydelser. Repræsentanten henviste til EU-domstolens praksis (C-349/96 Card Protection Plan, C-425/06 Part Service Srl., C-111/05 Aktiebolaget NN, C-41/04 Levob Verzekeringen og OV Bank, C-44/11 Deutsche Bank AG, 461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV) samt national praksis (SKM2003.434.LSR) for at underbygge, at ydelser, der er så nært forbundne, at det ville være kunstigt at opdele dem, skal behandles som én samlet transaktion. Virksomheden argumenterede, at fældning og flisning var en implicit del af købsaftalen om træflis, og at det økonomiske formål for virksomheden var at tilvejebringe flis til videresalg.
Derudover opstod der en formalitetsspørgsmål vedrørende Landsskatterettens tidligere afgørelse af 13. marts 2019, som blev annulleret den 12. juni 2019, da den ikke var i overensstemmelse med retsmedlemmernes votering. Virksomheden gjorde gældende, at annulleringen var en tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt, og at afgørelsen derfor kun burde have fremadrettet virkning.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten tog indledningsvist stilling til spørgsmålet om genoptagelse af virksomhedens momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2012 til den 30. september 2014.
Landsskatteretten fandt, at SKATs forslag til afgørelse, afsendt den 6. maj 2015, var afsendt efter udløbet af 3-årsfristen for varsling af ændring af afgiftstilsvaret for perioden fra den 1. januar 2012 til den 31. marts 2012, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1. Da SKAT ikke havde anført, at der var foretaget ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, bortfaldt SKATs afgørelse om genoptagelse for denne periode. Virksomhedens momstilsvar blev derfor nedsat med 9.515 kr. for denne periode.
Forhøjelse af momstilsvar for den resterende periode
For perioden fra den 1. april 2012 til den 30. september 2014 skulle det vurderes, om SKAT med rette havde forhøjet momstilsvaret med 219.255 kr.
Landsskatteretten fandt, at virksomhedens indkøb af træflis hos skov- og grundejere bestod af selvstændige hovedydelser, jf. Momsloven § 4, stk. 1. Retten henviste især til, at virksomheden leverede ydelser (fældning, flisning, borttransport) til skovejerne, som svarede til ydelserne omhandlet i SKM2011.219.LSR. Virksomhedens betalinger fremkom ved modregning af virksomhedens leverede ydelser til skovejerne med værdien af det fældede træ, hvilket Landsskatteretten anså for en byttehandel.
Retten fandt det endvidere korrekt, at SKAT havde opgjort momsgrundlaget til 219.255 kr. for perioden, jf. Momsloven § 27, stk. 1. Dette var i overensstemmelse med oplysningerne fra Naturstyrelsen og de fremlagte fakturaer.
Virksomhedens argument om, at der var tale om én samlet ydelse, og at der ikke forelå en byttehandel, blev ikke taget til følge. Retten bemærkede, at den af repræsentanten fremlagte praksis (EU-domme og SKM2003.434.LSR) ikke var sammenlignelig med nærværende sag, da de faktiske omstændigheder var forskellige.
Annullering af tidligere afgørelse
Landsskatteretten bemærkede afslutningsvist, at annulleringen af rettens afgørelse af 13. marts 2019 (sagsnr. 15-3134376) den 12. juni 2019 ikke var en tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt. Annullationen skyldtes en væsentlig retlig mangel (afgørelsen var ikke i overensstemmelse med retsmedlemmernes votering) og var derfor udtryk for, at der netop ikke var udstedt en gyldig begunstigende forvaltningsakt.
SKATs afgørelse blev således delvist ændret, idet momstilsvaret blev nedsat med 9.515 kr. for den forældede periode.
Lignende afgørelser