Manglende seniornedslag grundet ikke opfyldt indkomstkrav
Dato
18. august 2017
Hoved Emner
Fradrag
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Seniornedslag, Indkomstkrav, Beskæftigelseskrav, Skattefradrag, Dagpenge
Sagen omhandler en klagers ret til seniornedslag for indkomståret 2014. SKAT havde afgjort, at klageren ikke var berettiget til seniornedslag, da hun ikke opfyldte de fastsatte indkomstkrav. Klageren, der fyldte 64 år i 2014, anførte, at hun havde regnet med at få seniornedslag, da hendes beskæftigelsesfradrag for 2010-2014 var 95 %. Hun forklarede, at hendes tidligere arbejdsgiver gik konkurs den 1. april 2014, hvilket resulterede i tre måneders arbejdsløshed, før hun fandt et nyt job den 27. august 2014. Klageren mente, at det beskedne beløb på 1.551 kr., hun manglede for at nå op på minimumsindkomsten for 2014, ikke burde diskvalificere hende, især da hendes indkomst oversteg grænsen for 2013. Hun spurgte desuden, om optjente feriepenge og S.H. (særlig feriegodtgørelse), der ikke blev udbetalt i 2014, stadig kunne tælle med i seniorindkomsten.
Seniornedslaget er reguleret af Lov om skattenedslag for seniorer § 1, stk. 1, og er betinget af, at personen opfylder en række krav, herunder en indkomstgrænse og et krav om fuldtidsbeskæftigelse. For klageren var det afgørende, at hendes seniorindkomst i indkomståret 2014 mindst skulle udgøre 184.261 kr., jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 3. Klagerens faktiske indkomst i 2014 var 182.710 kr., hvilket var under den fastsatte grænse. Loven indeholder ingen dispensationsmuligheder, og Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at klageren ikke var berettiget til seniornedslag for indkomståret 2014.
Landsskatteretten henviste til Lov om skattenedslag for seniorer § 1, stk. 1, som fastslår, at en person, der fylder 64 år i perioden 2010-2016, kan få et nedslag i indkomstskatten for de indkomstår, hvor personen fylder 64 og 65 år. Betingelserne for at opnå seniornedslag inkluderer overholdelse af en indkomstgrænse i visse indkomstår, opfyldelse af et krav om fuldtidsbeskæftigelse (indkomst- og arbejdstidskrav) og skattepligt efter Kildeskatteloven § 1 eller § 2, stk. 1 eller stk. 2, jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 1, stk. 5.
For at blive anset for fuldtidsbeskæftiget skal personen hvert indkomstår fra det fyldte 60. til det fyldte 64. år optjene et vederlag, der mindst svarer til 1 års ydelser på 80 pct. af højeste dagpenge, forhøjet med satsen for arbejdsmarkedsbidraget, jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 3. Dette vederlag omfatter indkomst som nævnt i Lov om arbejdsmarkedsbidrag § 8, stk. 1 og § 10, samt bidrag og præmier til pensionsordninger omfattet af Pensionsbeskatningsloven § 18.
For klageren, der fyldte 64 år i 2014, var seniornedslaget betinget af, at indkomsten i indkomstårene 2010-2014 mindst udgjorde de specificerede beløb:
Indkomstår | Minimumsindkomst (kr.) |
---|---|
2010 | 170.017 |
2011 | 173.183 |
2012 | 178.157 |
2013 | 181.096 |
2014 | 184.261 |
Klagerens indkomst i indkomståret 2014 var 182.710 kr., hvilket var under det krævede minimum på 184.261 kr. Da bestemmelserne i Lov om skattenedslag for seniorer er ufravigelige, og der ikke findes dispensationsmuligheder i loven, kunne Landsskatteretten ikke imødekomme klagerens anmodning, uanset de personlige omstændigheder omkring konkurs og jobskifte. Klageren opfyldte således ikke indkomstkravet i Lov om skattenedslag for seniorer § 3 for det indkomstår, hvor hun fyldte 64 år.
Lignende afgørelser