Afslag på ekstraordinær genoptagelse af momstilsvar grundet overskredet frist
Dato
11. maj 2016
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Momstilsvar, Ekstraordinær genoptagelse, Skatteforvaltningsloven, Fristoverskridelse, Særlige omstændigheder, Kundskabstidspunkt
Klageren anmodede om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2010. SKAT havde oprindeligt skønsmæssigt ansat momstilsvaret til 42.481 kr. baseret på et overskud på 100.000 kr. for 2010. Den 18. september 2012 genoptog SKAT klagerens indkomstopgørelse for 2010, hvilket resulterede i et underskud på 43.242 kr. Klageren anmodede den 5. maj 2014 om genoptagelse af momstilsvaret, da den oprindelige momsansættelse ikke var blevet ændret i forbindelse med indkomstændringen.
SKAT afviste anmodningen med henvisning til, at 3-årsfristen for ændring af momsansættelsen var overskredet, da den seneste angivelsesfrist var den 10. februar 2011. SKAT fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af fristen, jf. Skatteforvaltningsloven § 31 og Skatteforvaltningsloven § 32. Klageren argumenterede for, at SKATs godkendelse af ændringsforslaget for indkomsten burde have medført en samtidig ændring af momsen, og at momskravet på 42.481 kr. var baseret på et ikke-eksisterende grundlag. Klageren mente, at den korrekte moms for 2010 skulle være en refusion på 785 kr.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om ikke at imødekomme klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2010 til 31. december 2010.
Retten bemærkede følgende:
- Fristoverskridelse: Den seneste frist for ordinær genoptagelse af momstilsvaret var den 10. februar 2014, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Klagerens anmodning blev modtaget den 5. maj 2014, hvilket var efter fristens udløb.
- Kundskabstidspunkt og 6-måneders frist: Klageren fik senest den 9. oktober 2012 kundskab om det forhold (ændringen af indkomstopgørelsen til underskud), der kunne begrunde en fravigelse af fristerne. Anmodningen om genoptagelse skulle derfor være fremsat senest 6 måneder herefter, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2. Da anmodningen først blev fremsat den 5. maj 2014, var 6-måneders fristen overskredet.
- Ikke direkte følge: Den ønskede ændring af momstilsvaret var ikke en direkte følge af en ændring af et afgiftstilsvar eller godtgørelse af en afgift, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 2. Der blev henvist til SKM2013.846BR.
- Ingen særlige omstændigheder: Den oprindelige ansættelse af overskud af virksomhed på 100.000 kr. for 2010 udgjorde ikke i sig selv en særlig omstændighed efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Der blev henvist til SKM2013.739.ØLR. Der forelå heller ikke andre særlige omstændigheder, som kunne begrunde, at klageren ikke søgte om genoptagelse inden for 3-årsfristen.
På baggrund heraf fandt Landsskatteretten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke var opfyldt.
Lignende afgørelser