Manglende seniornedslag grundet konkurs og utilstrækkelig beskæftigelsesgrad
Dato
23. december 2015
Hoved Emner
Fradrag
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Seniornedslag, Konkurs, Beskæftigelsesgrad, Lønmodtager, Selvstændig erhvervsdrivende, ATP, Arbejdstidskrav
Sagen omhandler klagerens ret til seniornedslag for indkomstårene 2012 og 2013, efter at han blev erklæret personligt konkurs i juni 2012. Konkursen medførte, at driften af klagerens virksomhed under virksomhedsskatteordningen ophørte, og indkomst fra virksomheden efter konkursdekretet blev overført til konkursindkomsten, som ikke er skattepligtig for fysiske personer i henhold til Konkursskatteloven § 6 og Konkursskatteloven § 7.
Som følge heraf ændrede SKAT klagerens skatteansættelse for 2012, så hans indkomst primært bestod af lønmodtagerindkomst (196.286 kr. i 2012 og 99.280 kr. i 2013). Dette medførte, at SKAT ikke længere anså klageren for berettiget til seniornedslag, da hans beskæftigelsesgrad i 2012, ifølge ATP's oplysninger, var 75%, hvilket ikke opfyldte kravet om 90% for lønmodtagere.
Klageren gjorde gældende, at han var berettiget til seniornedslag, og at hans faktiske beskæftigelse som selvstændig frem til konkursen burde medregnes i opgørelsen af hans beskæftigelsesgrad. Han mente, at den skattemæssige ændring som følge af konkursen ikke burde ændre hans faktiske beskæftigelse med tilbagevirkende kraft.
SKATs og klagerens argumenter
SKAT fastholdt, at klageren ikke var berettiget til seniornedslag, da han ikke opfyldte betingelserne i Lov om skattenedslag for seniorer. SKAT henviste til, at hvis mindst 75% af den samlede arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst består af A-indkomst, anses personen for lønmodtager, jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 1, stk. 4. For lønmodtagere kræves en beskæftigelsesgrad på mindst 90% i perioden fra det 60. til det 64. år, jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 4, stk. 2. SKAT påpegede desuden, at kompetencen til at afgøre spørgsmål om beskæftigelsesgraden henhører under ATP med klageadgang til Ankenævnet for ATP m.v.
Klageren anførte, at han følte sig dårligt behandlet, og at SKATs ændring af hans årsopgørelse for 2012, hvor overskud fra selvstændig virksomhed blev fjernet, medførte en forkert opgørelse af hans beskæftigelsesgrad. Han mente, at hans faktiske arbejdstimer som selvstændig frem til konkursen burde medregnes, hvilket ville gøre ham fuldt berettiget til seniornedslag.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at klageren ikke var berettiget til seniornedslag for indkomstårene 2012 og 2013.
Retten lagde til grund, at:
- Klageren blev personligt konkurs den 6. juni 2012.
- I henhold til Konkursskatteloven § 6 og Konkursskatteloven § 7 omfatter konkursindkomsten for fysiske personer skyldnerens indtægter og udgifter fra konkursboets aktiver og passiver fra konkursdekretets afsigelse indtil konkursens afslutning, samt indtægter og udgifter fra begyndelsen af indkomståret til dekretets afsigelse. Skyldnerens A-indkomst omfattes dog ikke af konkursindkomsten.
- Som følge af konkursen bestod klagerens indkomst i 2012 og 2013 primært af lønmodtagerindkomst.
- Ifølge Lov om skattenedslag for seniorer § 1, stk. 4 anses en person for lønmodtager i et indkomstår, hvis mindst 75% af den samlede arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst består af A-indkomst. Dette medførte, at klageren blev anset for lønmodtager fra og med indkomståret 2012.
- For lønmodtagere er det en betingelse for seniornedslag, at personen opfylder et arbejdstidskrav om betaling af ATP-bidrag som fuldtidsbeskæftiget medlem med en gennemsnitlig beskæftigelsesgrad på mindst 90% i perioden fra det indkomstår, personen fylder 60 år, til og med det indkomstår, personen fylder 64 år, jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 4, stk. 1.
- Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) har i henhold til Lov om skattenedslag for seniorer § 4, stk. 3 registreret klagerens beskæftigelsesgrad i indkomståret 2012 til 75%.
- Landsskatteretten bemærkede, at SKAT, skatteankenævnene, Skatterådet og Landsskatteretten ikke har kompetence til at tage stilling til, om kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter Lov om skattenedslag for seniorer § 4 er opfyldt. Denne kompetence er tillagt ATP med klageadgang til Ankenævnet for ATP m.m., jf. Lov om skattenedslag for seniorer § 15.
- Da klageren ikke opfyldte arbejdstidskravet i Lov om skattenedslag for seniorer § 4 i indkomståret 2012, hvor han fyldte 64 år, var han ikke berettiget til seniornedslag i indkomstårene 2012 og 2013. Lovens bestemmelser er ufravigelige, og der findes ingen dispensationsmuligheder.
Lignende afgørelser