Command Palette

Search for a command to run...

Køretøj til hestetransport anset for indrettet til godstransport trods alkove og manglende adskillelse

Dato

29. marts 2017

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Godstransport, Varebil, Indretning af køretøj, Alkove, Hestetransport, Papegøjeplader

Sagen omhandlede, hvorvidt en Renault Master, der var indregistreret som varebil på papegøjeplader til nedsat afgift, opfyldte betingelserne for at være 'utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport'. SKAT havde opkrævet fuld registreringsafgift på 72.432 kr. med henvisning til, at køretøjet havde en alkove over førerkabinen og manglede en fast adskillelse umiddelbart bag førersæderne. Klageren argumenterede for, at bilen var specifikt indrettet til hestetransport med en solid væg, der adskilte førerrummet fra lastrummet, og at alkoven kun var et lagerrum. Landsskatteretten gav klageren medhold og annullerede afgiftsopkrævningen, da køretøjets samlede indretning til hestetransport, herunder den faste væg til lastrummet og den uegnede alkove, var tilstrækkelig til at opfylde lovens krav.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at køretøjet opfyldte betingelserne for nedsat registreringsafgift, da det måtte anses for utvivlsomt at være konstrueret og indrettet til godstransport i henhold til den dagældende Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1.

Rettens afgørelse var baseret på en konkret og samlet vurdering af køretøjets indretning. Landsskatteretten lagde afgørende vægt på følgende punkter:

  • Særlig indretning: Køretøjet havde en helt særlig indretning specifikt til transport af heste.
  • Fuld adskillelse: Der var en fuld adskillelse med en fast væg mellem rummet til hestetransport og det forreste førerrum. Selvom der manglede en adskillelse umiddelbart bag førersædet, var den samlede konstruktion med den faste væg længere tilbage tilstrækkelig til at adskille godsrummet fra personkabinen.
  • Alkove ikke egnet til soveplads: Retten vurderede, at rummet over førerkabinen (alkoven) ikke kunne anvendes som soveplads, da frihøjden var for lav.

På denne baggrund konkluderede Landsskatteretten, at betingelserne for den lavere afgift var opfyldt, og at der derfor ikke skulle ske efteropkrævning af fuld registreringsafgift, som ellers ville følge af Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 12. SKATs afgørelse blev derfor ændret, og klagerens påstand om, at afgiften skulle nedsættes til 0 kr., blev imødekommet.

Lignende afgørelser