Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af SKATs afgørelse om yderligere registreringsafgift for demobiler

Dato

3. oktober 2018

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Demobiler, Afgiftspligtig værdi, Salg til slutbruger, Ekstraudstyr, Bevisbyrde

Sagen omhandler SKATs opkrævning af yderligere registreringsafgift for tre biler, som selskabet havde indregistreret som demobiler, men som SKAT anså for nye biler solgt direkte til slutbruger. SKAT fastholdt en forhøjelse af selskabets registreringsafgift med i alt 93.823 kr. Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.

Selskabet, en autoriseret bilforhandler, havde indregistreret de tre biler til "udlejning uden fører" og beregnet registreringsafgift baseret på mindsteprisen. SKAT argumenterede for, at bilerne reelt var solgt til slutbruger før indregistrering, og at den afgiftspligtige værdi derfor skulle være salgsprisen til slutbruger, jf. Registreringsafgiftsloven § 1 og Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.

Demobil nr. 1 (Ford Mondeo)

Bilen blev indregistreret den 22. marts 2010. SKAT lagde vægt på, at betaling skete tre dage efter indregistrering, at bilen blev omregistreret til køber 10 dage før fakturadato, og at der ikke forelå en udlejningskontrakt. SKAT konkluderede, at bilen var solgt direkte til slutbruger som ny.

Demobil nr. 2 (Chevrolet Cruze)

Bilen blev indregistreret den 3. maj 2010. SKAT henviste til selskabets indehavers udtalelse om, at der var indgået en købsaftale med tredjemand før indregistrering, og at bilen var en specialudgave, der krævede indregistrering hos forhandleren før salg. SKAT bemærkede også, at der ikke forelå en udlejningskontrakt, og at eftermonteret udstyr for 50.268 kr. blev anset for omfakturering, da det var en del af køretøjet ved levering, og dermed ikke omfattet af fritagelsen i Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 3.

Demobil nr. 3 (Ford C-Max)

Bilen blev indregistreret den 5. februar 2010. SKAT lagde vægt på, at en værkstedsfaktura for udstyr bestilt af kunden var dateret dagen før indregistrering, og at fakturaernes rækkefølge ikke stemte overens med det reelle forløb. Der forelå heller ingen udlejningskontrakt.

Selskabets repræsentant fastholdt, at bilerne var afgiftsberigtiget korrekt som demobiler, og at selskabet havde anvendt bilerne som demobiler, før de blev solgt til slutbruger. Repræsentanten anførte, at SKAT havde bevisbyrden for, at salg til slutbruger var sket før bilernes første registreringsdato. Landsskatteretten fandt, at SKAT i tilstrækkelig grad havde sandsynliggjort, at bilerne var solgt før indregistrering, og stadfæstede derfor SKATs afgørelse for alle tre demobiler.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om opkrævning af yderligere registreringsafgift for tre biler. Afgørelsen bygger på en vurdering af, om selskabet reelt var bruger af køretøjerne på registreringstidspunktet, eller om de var solgt til slutbruger forinden. Ifølge den dagældende Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1 er den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj dets almindelige pris ved salg til bruger på registreringstidspunktet.

Demobil nr. 1 (forhold 84)

Landsskatteretten anser køretøjet for solgt før registreringsdatoen. Dette er baseret på følgende:

  • En værkstedsfaktura med ordredato den 22. marts 2010, samme dato som køretøjet blev indregistreret til selskabet.
  • Salgsfakturaens ordredato til tredjemand er den 22. marts 2010, også samme dato som registreringsdatoen.
  • Betaling af køretøjet skete tre dage efter registreringsdatoen.
  • Der forelå ingen udlejningskontrakt.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at købsaftalen blev indgået forud for indregistreringen, og at selskabet ikke anvendte bilen som demobil. Den afgiftspligtige værdi er derfor køretøjets salgspris til slutbruger, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.

Demobil nr. 2 (forhold 85)

Køretøjet anses for solgt før registreringsdatoen. Landsskatteretten har lagt vægt på:

  • Selskabets indehaver oplyste over for SKAT, at der var indgået en købsaftale med tredjemand forud for indregistrering af køretøjet.
  • Der forelå ingen udlejningskontrakt.
  • Vognfakturaen viste, at tredjemand kvitterede for modtagelse af køretøjet den 10. maj 2010 med en ordredato angivet til 3. maj 2010.

Landsskatteretten konkluderer, at aftalen om køb af køretøjet blev indgået forud for indregistreringen, og at selskabet ikke anvendte køretøjet som demobil. Den afgiftspligtige værdi er derfor køretøjets salgspris til slutbruger, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.

Demobil nr. 3 (forhold 86)

Køretøjet anses for solgt før registreringsdatoen. Landsskatteretten har lagt vægt på:

  • En værkstedsfaktura med fakturadato den 4. maj 2010, dagen før køretøjet blev indregistreret til selskabet.
  • Salgsfakturaens ordredato er fem dage efter indregistreringsdatoen med en angivelse af køretøjets km-stand til 3.000 km.
  • Der forelå ingen udlejningskontrakt.
  • Værkstedsfakturaen viste montering af ekstraudstyr for 26.848 kr.

Det er Landsskatterettens opfattelse, at aftalen om køb af køretøjet blev indgået forud for indregistreringen, og at selskabet ikke anvendte køretøjet som demobil. Den afgiftspligtige værdi er derfor køretøjets salgspris til slutbruger, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse vedrørende alle tre demobiler. Landsskatteretten har ikke taget stilling til repræsentantens subsidiære påstand om, hvorvidt den opkrævede yderligere registreringsafgift skal fragå ved opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst i indkomståret 2010, da dette ikke var en del af den påklagede sag om registreringsafgift.

Lignende afgørelser