Landsskatteretten: Værdi af fri bil – Hovedanpartshaver – Forældelse – Nyvognspris
Dato
23. juli 2015
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Beskatningsgrundlag, Forældelse, Kontrollerede transaktioner, Nyvognspris, Firmabil
Sagen omhandlede en hovedanpartshavers klage over SKATs ansættelse af værdi af fri bil for indkomstårene 2008, 2010, 2011 og 2012. Klageren, der var ansat i sit eget selskab, havde firmabil stillet til rådighed og bestred både forældelsen af ansættelsen for 2008 og beskatningsgrundlaget for to specifikke BMW-modeller i de efterfølgende år.
SKAT havde forhøjet beskatningsgrundlaget for fri bil for alle de nævnte indkomstår. For 2008 henviste SKAT til, at ansættelsen var omfattet af den udvidede forældelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5, da der var tale om en kontrolleret transaktion mellem hovedanpartshaver og selskab, jf. Skattekontrolloven § 3b. Klageren mente derimod, at ansættelsen for 2008 var forældet, da ansættelsesvilkårene var baseret på almindelige arbejdstager-/arbejdsgiverforhold og ikke burde falde ind under reglerne om kontrollerede transaktioner.
For indkomstårene 2010-2012 drejede uenigheden sig om fastsættelsen af bilernes beskatningsgrundlag. For en ny BMW 520d aut. touring (reg.nr. [reg.nr.1]) havde SKAT ansat beskatningsgrundlaget til 898.389 kr., baseret på bilens faktiske anskaffelsespris, mens klageren mente, at en lavere "skatteværdi" på ca. 547.000 kr. fra ordrebekræftelsen skulle anvendes. SKAT henviste til Ligningsloven § 16, stk. 4 og Registreringsafgiftsloven § 8, der fastslår, at nyvognsprisen er udgangspunktet for beskatningsgrundlaget. For en brugt BMW 530d (reg.nr. [reg.nr.2]), købt mere end 3 år gammel, havde SKAT ansat beskatningsgrundlaget til 520.000 kr. (købsprisen), mens klageren argumenterede for 465.000 kr., idet 55.000 kr. af købsprisen vedrørte en udvidet fabriksgaranti og servicepakke. SKAT fastholdt, at den faktiske købspris var afgørende, og at servicepakken ikke særskilt fremgik af fakturaen på en måde, der ændrede bilens værdi.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse i det hele.
Forældelse for indkomståret 2008
Landsskatteretten fandt, at ansættelsen for indkomståret 2008 var gyldig. Dette skyldes, at klageren som hovedanpartshaver var omfattet af bestemmelsen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5, som forlænger fristen for ansættelsesændringer til det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af Skattekontrolloven § 3b. Højesteret har i afgørelsen SKM2014.504.HR fastslået, at beskatning af fri bil er en kontrolleret transaktion, og at bestemmelsen gælder både i relation til hovedanpartshaver-/selskabsforhold og direktør-/arbejdsgiverforhold.
Beskatningsgrundlag for indkomstårene 2010-2012
Landsskatteretten lagde til grund, at værdien af fri bil skal beregnes med udgangspunkt i bilens nyvognspris i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4. Nyvognsprisen defineres som bilens fakturapris inklusive moms, registreringsafgift, udgifter til nummerplader, leveringsomkostninger samt normalt registreringsafgiftspligtigt tilbehør/ekstraudstyr. Dette er i overensstemmelse med Registreringsafgiftsloven § 8.
-
BMW 520d aut. touring (reg.nr. [reg.nr.1]): Retten fandt, at bilens nyvognspris inkl. ekstraudstyr var udtrykt ved den samlede købspris på 928.384 kr. som anført på ordrebekræftelsen af 24. september 2010, og ikke den lavere "skatteværdi" på ca. 547.000 kr. som klageren havde anvendt.
-
BMW 530d (reg.nr. [reg.nr.2]): For denne bil, der var mere end 3 år gammel ved anskaffelsen, udgjorde beskatningsgrundlaget købsprisen på 520.000 kr. Det forhold, at der var indeholdt en særlig servicepakke, som ikke særskilt fremgik af fakturaprisen, ændrede ikke ved, at købsprisen var det korrekte beskatningsgrundlag.
Lignende afgørelser