Krydstogtaktivitet ikke omfattet af tonnageskatteloven - [Tonnageskatteloven § 8, stk. 1, nr. 10](/ref/tonnageskatteloven_§_8)
Dato
12. maj 2016
Hoved Emner
Tonnageskat
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Tonnageskat, Krydstogtskib, Fritidsformål, Transport af passagerer, Rederivirksomhed, Skattepligtig indkomst, Undtagelsesbestemmelse
Sagen omhandlede et selskabs krydstogtskib og spørgsmålet om, hvorvidt skibets indkomst var omfattet af tonnageskatteloven. SKAT havde anset skibet for omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Tonnageskatteloven § 8, stk. 1, nr. 10, der vedrører sports-, udflugts- og fritidsformål, og dermed ikke berettiget til tonnagebeskatning. Selskabet, der ejede krydstogtskibet, selvangav sig under tonnageskatteloven og mente, at krydstogtaktiviteter skulle omfattes af ordningen.
SKAT argumenterede for, at selvom krydstogtaktivitet falder ind under Tonnageskatteloven § 6, stk. 1 som transport af personer mellem forskellige destinationer, er det primære formål med krydstogter ikke transport, men snarere fritidsformål. SKAT henviste til en tidligere kendelse (SKM2007.731.LSR) og forarbejderne til loven, der indikerer, at sejlads uden et egentligt trafikbehov er undtaget. Selskabet fastholdt, at krydstogtaktiviteter bevidst var blevet undtaget fra undtagelsesbestemmelsen under lovforberedelsen, og at andre landes tonnageskatteordninger inkluderede krydstogtsejlads.
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse. Retten var enig i, at krydstogtaktivitet umiddelbart er omfattet af Tonnageskatteloven § 6, stk. 1, men fandt, at selskabets virksomhed var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Tonnageskatteloven § 8, stk. 1, nr. 10. Landsskatteretten begrundede dette med, at krydstogtrejser er en ferieform, hvor transporten er en del af en samlet pakkerejse, og hvor selve opholdet på skibet udgør en væsentlig faktor. Der blev ikke anset at være et egentligt trafikbehov forbundet med denne rejseform. Retten lagde desuden vægt på, at forarbejderne til bestemmelsen omfatter sejlads, der ikke kan begrundes med et egentligt trafikbehov, herunder til udflugts- og fritidsformål. Det blev også fastslået, at andre landes praksis ikke havde betydning for fortolkningen af den danske lovgivning.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at selskabets krydstogtskib ikke var omfattet af tonnageskatteloven. Afgørelsen var i overensstemmelse med Landsskatterettens tidligere afgørelse af 25. november 2015 i en lignende sag (førersagen med sagsnr. 13-5785554).
Retten fandt, at selvom krydstogtaktivitet umiddelbart er omfattet af Tonnageskatteloven § 6, stk. 1 som transport af personer mellem forskellige destinationer, falder den under undtagelsesbestemmelsen i Tonnageskatteloven § 8, stk. 1, nr. 10.
Landsskatteretten lagde vægt på følgende:
- Rejser med krydstogtsskibe anses for en ferieform, hvor det primære formål ikke er transport mellem destinationer, men en samlet pakkerejse.
- Selve opholdet på skibet med dets faciliteter udgør en væsentlig faktor for denne rejseform.
- Der ses ikke at være et egentligt trafikbehov forbundet med krydstogtrejser.
- Forarbejderne til Tonnageskatteloven § 8, stk. 1, nr. 10 angiver, at bestemmelsen omfatter sejlads, der ikke kan begrundes med et egentligt trafikbehov, herunder sejlads til udflugts- og fritidsformål.
- Det forhold, at andre lande har inkluderet krydstogtskibe i deres tonnageskatteordninger, blev ikke anset for at have betydning for fortolkningen af den danske lovgivning.
Der var enighed om den talmæssige opgørelse af overskud af virksomhed til 1.293.085 kr.
Lignende afgørelser