Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Yderligere registreringsafgift på varebil nedsat til 0 kr. – Indretning til transport af speedwaycykler hindrede ikke godstransport

Dato

14. juli 2015

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Varebil, Godstransport, Indretning, Ombygning, Nedsat afgift, Erhvervsmæssig benyttelse

Sagen omhandlede en klage over SKATs pålæg af yderligere registreringsafgift på 241.619 kr. for en Opel Vivaro varebil. SKATs afgørelse var baseret på en vurdering af, at køretøjet, som var afgiftsberigtiget med nedsat afgift som varebil, ikke længere var utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Dette skyldtes en fastmonteret kasse i varerummet, som SKAT mente kunne anvendes til sidde- eller soveplads.

Køretøjet var leaset af [finans1] til [virksomhed1] og efterfølgende udlejet til klageren, [person2], for perioden 1. juni til 30. september 2013. Klageren, der var speedwaykører, anvendte varebilen til erhvervsmæssig transport af speedwayudstyr. Ved en kontrol den 4. september 2013 konstaterede SKAT ændringerne i varerummet og henviste til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1, Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 12 og Registreringsafgiftsloven § 20 som grundlag for den yderligere afgift.

Klagerens repræsentant anførte, at varerummet, trods den omtvistede adskillelse, stadig var utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport. Det blev fremhævet, at konstruktionen havde et legitimt formål med at sikre speedwaycyklerne under transport og ikke gjorde varerummet egnet til personbefordring eller overnatning. Der blev henvist til, at afstanden mellem den vandrette flade og loftet umuliggjorde siddende transport, og at den ringe plads gjorde den uegnet som soveplads, især for en person af klagerens højde. Desuden var der ingen tegn på overnatning i bilen. Klageren henviste til tidligere utrykte Landsskatteretskendelser, der understøttede, at en opdeling af varerummet ikke nødvendigvis ændrer køretøjets afgiftsmæssige identitet, så længe det fortsat er egnet til godstransport.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten lagde til grund, at klageren havde foretaget ændringer på køretøjet ved at opdele varerummet i to rum. Retten fandt dog, at disse ændringer ikke medførte, at køretøjet herefter ikke længere utvivlsomt var konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen blev der lagt vægt på, at ændringerne var af en sådan karakter, at de ved opdelingen af varerummet sikrede en mere optimal transport af godset. Ændringerne medførte dermed ikke, at køretøjet var blevet mindre egnet til godstransport.

Køretøjet opfyldte herefter betingelserne i Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1, og der var derfor ikke grundlag for at opkræve klageren en yderligere registreringsafgift i henhold til Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 12, jf. Registreringsafgiftsloven § 4. SKATs afgørelse om yderligere registreringsafgift blev nedsat til 0 kr.

Lignende afgørelser