Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om udligningsskat og beskæftigelsesfradrag ved overførsel af livrente

Dato

27. maj 2015

Hoved Emner

Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Udligningsskat, Beskæftigelsesfradrag, Pensionsudbetaling, Pensionsindbetaling, Livrente, Skattepligtig indkomst, Fradrag

Sagen omhandler en klager, der i indkomståret 2012 fik udbetalt 170.000 kr. fra en livrente hos ét pensionsselskab og umiddelbart efter indsatte det samme beløb på en ny pensionsordning hos et andet selskab. Klageren havde de seneste syv år udsat sin livrente, men ændrede betingelserne hos det oprindelige selskab tvang ham til at flytte midlerne. Ved klagerens skatteansættelse for indkomståret 2012 og forskudsopgørelse for 2013 blev der beregnet udligningsskat på 6 pct. af de 170.000 kr., og der blev ikke beregnet beskæftigelsesfradrag for det indbetalte beløb.

SKAT fastholdt, at klageren var forpligtet til at betale udligningsskat, da denne beregnes af modtaget pension, der overstiger et bundfradrag, og eventuelle indbetalinger til pensionsordninger ikke fragår i beregningsgrundlaget, jf. Personskatteloven § 7a, stk. 1. Udligningsskatten er en midlertidig skat indført ved lov nr. 723 af 25. juni 2010, gældende fra 2011 til 2014 med en sats på 6 pct. SKAT henviste desuden til Personskatteloven § 5, nr. 3 og Statsskatteloven § 4 for skattepligt af løbende pensionsudbetalinger. Vedrørende beskæftigelsesfradraget anførte SKAT, at dette beregnes af arbejdsindkomst efter fradrag af privattegnet pension, jf. Ligningsloven § 9j. Da klagerens indbetaling på 170.000 kr. oversteg hans overskud af virksomhed på 147.344 kr., blev beregningsgrundlaget for beskæftigelsesfradraget 0 kr. SKAT nævnte også Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 vedrørende betingelser for ændring af skatteansættelse.

Klageren argumenterede for, at en neutral overførsel mellem pensionsselskaber ikke burde udløse udligningsskat eller udelukke ham fra beskæftigelsesfradrag. Han mente, at transaktionen var en omfordeling af pensionsmidler, der ikke ændrede hans skattemæssige status, og at indtægter og udgifter normalt opgøres netto. Klageren følte sig ikke tilstrækkeligt informeret af SKAT om konsekvenserne af en sådan overførsel og anså det for en "transaktionsskat" og en "bøde". Han påstod, at hans pensionsudgifter skulle fragå pensionsindtægterne inden skatteberegning, og fremsatte et erstatningskrav på ca. 15.000 kr. årligt, hvis hans påstand ikke blev imødekommet. Han fremhævede, at beskæftigelsesfradraget var tiltænkt at stimulere indkomst fra aktiv virksomhed, hvilket hans situation burde afspejle.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse vedrørende både udligningsskat og beskæftigelsesfradrag.

Udligningsskat

Landsskatteretten henviste til Statsskatteloven § 4 om skattepligtig indkomst og Personskatteloven § 5, nr. 3 om indkomstskat til staten, herunder udligningsskat. Retten fastslog, at udligningsskatten beregnes i henhold til Personskatteloven § 7a, som blev indsat ved lov nr. 723 af 25. juni 2010. Det var ubestridt, at det beløb, klageren havde fået udbetalt fra sit pensionsselskab, var omfattet af Personskatteloven § 7a, stk. 1, og at udbetalingen lå ud over det skattefri grundbeløb, jf. Personskatteloven § 7a, stk. 4 og Personskatteloven § 7a, stk. 6. Grundlaget for beregning af udligningsskatten udgjorde 434.102 kr., og udligningsskatten blev korrekt beregnet til 6 % af den del, der oversteg 362.800 kr., hvilket svarede til 4.278 kr.

Beskæftigelsesfradrag

Landsskatteretten henviste til Ligningsloven § 9j, stk. 1, som fastslår, at beskæftigelsesfradrag beregnes af grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag efter fradrag af bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af Pensionsbeskatningsloven § 18. Klagerens overskud af virksomhed udgjorde 147.344 kr., mens hans indbetaling til den nye pensionsordning var 170.000 kr. Da indbetalingen til pensionsordningen oversteg overskuddet af virksomhed, udgjorde beregningsgrundlaget for beskæftigelsesfradraget 0 kr. Klageren var derfor ikke berettiget til beskæftigelsesfradrag.

Erstatningskrav

Landsskatteretten bemærkede, at den ikke havde kompetence til at tage stilling til klagerens erstatningskrav.

Lignende afgørelser