Command Palette

Search for a command to run...

Manglende fradrag for indbetaling til pensionsordning - arbejdsgiveradministreret ordning og bortseelsesret

Dato

8. juni 2017

Hoved Emner

Fradrag

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Pensionsindbetalinger, Fradragsret, Bortseelsesret, Arbejdsgiveradministreret pension, Ratepension, Overgangsregler

Sagen omhandlede klagerens krav om fradrag for indbetalinger til en pensionsordning i indkomståret 2015. Klageren havde oprindeligt selvangivet et fradrag på 102.089 kr. og senere justeret dette til 94.952,42 kr., bestående af 76.882,42 kr. fra indbetalinger i årene 2007-2009 og 18.070 kr. fra 2015. Klageren anførte, at indbetalingerne til "Efterlønskassen" (senere Statens Administration) var til en livslang ratepension og ikke en kapitalpension, og at de skulle være fuldt fradragsberettigede i henhold til overgangsreglerne for indbetalinger foretaget før 1. januar 2010, især for den del der oversteg den maksimale bortseelsesret på 51.700 kr. i 2015. Klageren henviste til Pensionsbeskatningsloven § 12, Pensionsbeskatningsloven § 12a og Pensionsbeskatningsloven § 48.

SKAT forhøjede klagerens indkomst med 102.089 kr., da de ikke anså fradraget for dokumenteret. SKAT fastholdt, at de omstridte indbetalinger, både fra 2007-2009 og 2015, var arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Ifølge Pensionsbeskatningsloven § 19 er der bortseelsesret for sådanne indbetalinger, hvilket betyder, at beløbet ikke medregnes i den skattepligtige indkomst ved lønudbetalingen, og der kan derfor ikke tages yderligere fradrag på årsopgørelsen. SKAT påpegede, at der ikke var indberettet private fradragsberettigede indbetalinger, som ville være omfattet af Pensionsbeskatningsloven § 18. Desuden bemærkede SKAT, at indbetalinger fra 2007-2009 ikke kunne fradrages i indkomståret 2015, og henviste til fristreglerne i Skatteforvaltningsloven § 26 og Skatteforvaltningsloven § 27.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og fandt, at klageren ikke var berettiget til fradrag for de omstridte pensionsindbetalinger. Rettens begrundelse var som følger:

  • Arbejdsgiveradministrerede indbetalinger: De omstridte indbetalinger, herunder 76.882,42 kr. fra indkomstårene 2007-2009 og 18.070 kr. fra 2015, blev alle foretaget af klagerens arbejdsgiver på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning. I henhold til Pensionsbeskatningsloven § 19 medregnes sådanne indbetalinger som udgangspunkt ikke til skatteyderens skattepligtige indkomst (bortseelsesret).
  • Ikke omfattet af overgangsregler: Ingen af indbetalingerne blev anset for at være omfattet af de begrænsninger af bortseelsesretten eller de overgangsordninger, som klageren påberåbte sig. Dette gjaldt både pensionsordningens karakter og beløbenes størrelse.
  • Ingen fradragsret: Da der var bortseelsesret for indbetalingerne, var der ikke grundlag for at give fradragsret for beløbene. En fradragsret ville medføre dobbeltfradrag.
  • Indkomstårets relevans: Indbetalingerne fra indkomstårene 2007-2009 kunne desuden ikke henføres til indkomståret 2015.

Landsskatteretten fandt ingen oplysninger om andre pensionsindbetalinger, der var omfattet af de påberåbte regler om fradragsret.

Lignende afgørelser