Command Palette

Search for a command to run...

Hovedaktionær beskattet af fri bil for tysk indregistrerede biler

Dato

21. januar 2015

Hoved Emner

Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Fri bil, Hovedaktionær, Rådighed for privat anvendelse, Bevisbyrde, Kontrolleret transaktion, Forlænget ligningsfrist, Udenlandsk indregistreret bil

Sagen omhandler beskatning af fri bil for en hovedaktionær i indkomstårene 2008, 2009 og 2010. Klageren, der var direktør og ejer af et dansk selskab med et tysk datterselskab, havde rådighed over en Mercedes Benz og en Smart Car, som begge var indregistreret i Tyskland.

SKAT anså klageren for at have haft bilerne til rådighed for privat anvendelse og beskattede ham i overensstemmelse med reglerne i Ligningsloven § 16, stk. 4. SKAT lagde vægt på, at der som hovedaktionær gælder en skærpet bevisbyrde, og at der var en formodning for privat rådighed, da der ikke forelå en skriftlig aftale om udelukkende erhvervsmæssig brug eller et fyldestgørende kørselsregnskab.

Klageren gjorde gældende, at bilerne udelukkende var anvendt erhvervsmæssigt i Tyskland, og at Smart Car'en fungerede som en reklamesøjle. Han anførte desuden, at SKATs afgørelse for 2008 var ugyldig på grund af forældelse, og at der var sket sagsbehandlingsfejl. Subsidiært mente han, at beregningsgrundlaget for Smart Car'en var sat for højt.

SKAT fastholdt, at den forlængede ligningsfrist for kontrollerede transaktioner i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5 fandt anvendelse, og at formodningen for privat rådighed ikke var afkræftet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og fandt, at klageren, som hovedaktionær, skulle beskattes af værdien af fri bil for både en Mercedes Benz og en Smart Car.

For begge biler fandt retten, at der var en formodning for, at de havde været til rådighed for klagerens private benyttelse. Dette blev begrundet med, at der ikke forelå en skriftlig aftale mellem klageren og selskabet, der udelukkede privat brug, og der var ikke ført et kørselsregnskab. For Mercedes'en blev det yderligere lagt til grund, at den var anvendt til kørsel til klagerens private adresse i Tyskland og parkeret der.

Retten fandt, at denne formodning ikke var afkræftet af klageren.

Forlænget ligningsfrist og ugyldighed

Landsskatteretten fastslog, at der var tale om en kontrolleret transaktion mellem klageren som hovedaktionær og hans selskab. Derfor fandt den forlængede ligningsfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5 anvendelse, og SKATs afgørelse for indkomståret 2008 var dermed rettidig. Retten afviste klagerens øvrige ugyldighedsindsigelser, herunder påstande om inhabilitet og krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Beskatningsret og værdiansættelse

Retten afviste klagerens påstand om, at Tyskland havde beskatningsretten, da det ikke var godtgjort, at klageren arbejdede i Tyskland i mere end 183 dage om året, som krævet i dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

Vedrørende værdiansættelsen af den tysk indregistrerede Smart Car tiltrådte Landsskatteretten SKATs beregning. I henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4, skulle værdien fastsættes, som om en tilsvarende bil var anskaffet og indregistreret i Danmark. Retten godkendte den beregnede nypris, som var baseret på den tyske indkøbspris med tillæg af forhandleravance, moms og dansk registreringsafgift.

Lignende afgørelser