Landsskatteretten: Afgørelse om registreringsafgift – Kloning af BMW Alpina B12
Dato
22. september 2014
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Kloning af køretøj, Genopbygning af bil, Stelnummer, Identitetstab, BMW Alpina
Sagen omhandlede en opkrævning af registreringsafgift på 428.694 kr. fra SKAT mod klageren, idet SKAT mente, at der var sket kloning af en BMW Alpina B12, som var importeret fra Sverige. SKATs mistanke opstod, da stelnummeret på den omhandlede bil, registreringsnummer [reg.nr.1], indikerede, at det var en almindelig BMW 750i og ikke en Alpina-model.
SKATs undersøgelser viste, at en bil med samme stelnummer som den omhandlede BMW 750i var blevet stjålet og totalskadet i 2001. Denne skadede bil blev solgt til genopbygning og endte hos klagerens selskab, [virksomhed1] A/S. Klageren oplyste, at han havde købt den totalskadede BMW 750i samt en motorskadet BMW Alpina B12 fra Sverige. Han forklarede, at han havde fået tilladelse af en taksator til at genopbygge den skadede BMW 750i ved at anvende et brugt råkarrosseri, som stammede fra Alpinaen. Han fastholdt, at den oprindelige motor fra den skadede BMW 750i blev genanvendt, og at taksatoren havde godkendt genihugning af det oprindelige stelnummer fra 750i i Alpina-karrosseriet.
En teknisk undersøgelse af bilen foretaget af politiets Kriminaltekniske Center konkluderede, at bilen svarede til den svenske BMW Alpina, men at motornummeret var fra den totalskadede BMW 750i. SKAT mente derfor, at klageren enten havde flyttet motorblokken fra den totalskadede BMW 750i til Alpinaen eller fået en ny motorblok isat hos Alpina med det gamle motornummer. SKAT fastholdt, at bilen var den oprindelige Alpina, der var blevet "klonet" med stelnummeret fra en almindelig BMW 750i, hvilket var i strid med Registreringsafgiftsloven § 27, stk. 1, punkt 2 og skulle afgiftsberigtiges på ny efter Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 jf. Registreringsafgiftsloven § 7. SKAT opkrævede afgiften hos klageren som den oprindelige ejer, importør og genopbygger.
Klageren bestred SKATs afgørelse og argumenterede for, at han havde genopbygget den skadede BMW 750i, og at Alpina-karrosseriet blot var anvendt som reservedel. Han henviste til taksatorrapporter, der godkendte genopbygningen og brugen af brugte dele. Klageren fremhævede, at bilen blev solgt som en almindelig BMW 750i efter hans ejertid, og at eventuelle ændringer, der berettigede til afgift, måtte være sket senere. Han anførte også, at anklagemyndigheden havde opgivet sigtelsen mod ham grundet forældelse i henhold til Straffeloven § 289.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at klageren ved genopbygningen af BMW 750i havde fulgt den procedure, der fremgår af Registreringsafgiftsloven § 7, ligesom ihugning af stelnummer var sket i overensstemmelse med Registreringsafgiftsloven § 24, stk. 3.
På baggrund heraf og sagens øvrige oplysninger fandt Landsskatteretten ikke, at det med fornøden sikkerhed kunne anses bevist, at den af klageren indregistrerede og afgiftsberigtigede bil ikke var den pågældende BMW 750i.
Landsskatteretten fandt derfor ikke, at der var grundlag for opkrævning af registreringsafgift af klageren som oprindelig ejer, importør og genopbygger, for den pågældende BMW Alpina B12. SKATs afgørelse blev ændret, således at den opkrævede registreringsafgift nedsattes til 0 kr.
Lignende afgørelser