Command Palette

Search for a command to run...

Registreringsafgift på ombygget Harley Davidson – Afgiftsmæssig identitet

Dato

9. september 2013

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Motorcykel, Ombygning, Afgiftsmæssig identitet, Harley Davidson, Stelændring, Motorudskiftning

Sagen omhandler en ombygget Harley Davidson motorcykel, som SKAT har anset for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet, hvilket medførte en afgift på 79.993 kr. Motorcyklen blev fundet under en ransagning, hvor det blev konstateret, at stelnummeret var uoriginalt ihugget, og at der var foretaget omfattende konstruktive ændringer.

Sagens baggrund

Motorcyklen, en Harley Davidson Shovelhead fra 1982, havde fået udskiftet motor og gearkasse til nyere TwinCam-modeller fra 2001. Politiet og efterfølgende Harley Davidson bekræftede, at motorskiftet krævede konstruktive ændringer af stellet, herunder afskæring af et beslag, da den nye motor og gearkasse havde ændret højde og længde. Selvom stelnummeret senere blev bekræftet som ægte, fastholdt SKAT, at de konstruktive ændringer var så omfattende, at motorcyklen skulle afgiftsberigtiges på ny i henhold til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 og Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv. § 46, stk. 2.

Klagerens argumenter

Klagerens repræsentant påstod, at afgiften skulle bortfalde, med følgende hovedargumenter:

  • Tidligere vurdering: SKAT havde i 2011 vurderet, at der ikke var grundlag for fornyet afgiftsberigtigelse, hvilket burde betragtes som en begunstigende forvaltningsakt, der ikke kunne ændres.
  • Retsplejeloven § 800: De nye oplysninger om konstruktive ændringer var tilfældighedsfund, der ikke var legitimeret af den oprindelige beslaglæggelse, og derfor ikke kunne tillægges betydning i henhold til Retsplejeloven § 800.
  • Almindelig vedligeholdelse: De fleste udskiftede dele (forgaffel, styr, bremser mv.) var TÜV-godkendte reservedele og skete som led i almindelig vedligeholdelse, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 1 og Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 3. Selvom et beslag var fjernet, mente klageren ikke, at det havde betydning for stellets styrke eller stabilitet, da motorcyklen havde været i brug uden problemer.
  • Irrelevans af dom: Højesterets dom U2009.385H blev anset for irrelevant, da ændringerne i den sag var langt mere omfattende.
  • Effektforøgelse: Effektforøgelsen af den nye motor lå under den i Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 2 fastsatte grænse på 20 %.
  • Sigtelse opgivet: En skrivelse fra [virksomhed1] A/S angav, at det fjernede beslag alene var en stenplade uden konstruktionsmæssig betydning, hvilket førte til, at en sigtelse mod klageren blev opgivet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse om, at motorcyklen har mistet sin afgiftsmæssige identitet og derfor skal afgiftsberigtiges på ny med 79.993 kr.

Retten lagde vægt på en samlet vurdering af de foretagne ændringer, især udskiftning af motor og gearkasse samt de konstruktive ændringer af stellet i forbindelse hermed. Disse ændringer kan ikke anses for almindelig reparation eller genopbygning, som er fritaget for afgift i henhold til Registreringsafgiftsloven § 7a. Der blev henvist til SKM 2008.954 HR og SKATs juridiske vejledning afsnit E.A.8.1.8.3.

Lignende afgørelser