Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster afslag på genoptagelse af købsmoms uden samtidig genoptagelse af salgsmoms

Dato

18. december 2012

Hoved Emner

Moms og lønsumsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Moms, Lønsumsafgift, Genoptagelse, Kursusvirksomhed, Momsfritagelse, Praksisændring, Afgiftstilsvar

Sagen omhandlede en erhvervsskoles anmodning om genoptagelse af købsmoms, energiafgifter og lønsumsafgift for perioden 1. oktober 1995 til 31. december 2002. SKAT havde afvist anmodningen, da de mente, at genoptagelsen skulle omfatte hele afgiftstilsvaret, herunder salgsmomsen, i overensstemmelse med Momsloven § 56, stk. 1 og Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1.

Baggrunden for sagen var SKATs styresignal SKM 2010.499, som blev udstedt efter Vestre Landsrets dom SKM 2010.382.VLR. Dommen fastslog, at erhvervsskolers kommercielt tilrettelagte kursusvirksomhed, der blev drevet med gevinst for øje, var momspligtig i henhold til Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3. Dette ændrede den hidtidige praksis, hvor sådanne aktiviteter var momsfritaget. Styresignalet åbnede for genoptagelse af momstilsvaret og lønsumsafgiftstilsvaret for skoler, der ikke havde indbetalt moms af den kommercielle kursusvirksomhed.

Skolen argumenterede for, at de havde lidt et tab som følge af SKATs tidligere forkerte praksis, da de ikke havde kunnet opkræve salgsmoms af kunderne. De mente, at et krav om modregning af salgsmoms i afgiftskravet, uden mulighed for efteropkrævning hos kunderne, ville medføre en ugrundet berigelse for staten og var i strid med EU-rettens neutralitets- og effektivitetsprincipper. Skolen henviste til EU-Domstolens sager som C-62/00 Marks & Spencer, C-147/01 Weber´s Wine World, C-566/07 Stadeco, C-398/09 Lady & Kid, og C-94/10 Danfoss A/S, der omhandler tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævet afgift.

SKAT fastholdt, at det var hele afgiftstilsvaret, der skulle genoptages, og at der ikke var grundlag for at fortolke styresignalet eller lovgivningen således, at kun købsmoms og energiafgifter kunne genoptages. SKAT henviste til tidligere retspraksis, herunder Vestre Landsrets afgørelse SKM 2006.750.VLR og Landsskatterettens kendelser LSR 12-0189672, LSR 11-04474 og LSR 08-00178, som understøttede princippet om, at genoptagelse skal omfatte hele afgiftstilsvaret.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at skolens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret skulle omfatte hele afgiftstilsvaret, herunder salgsmoms, og ikke kun købsmoms, energiafgifter og lønsumsafgift.

Retten lagde til grund, at skolens aktiviteter i den omhandlede periode var anset for momsfritagne i overensstemmelse med daværende praksis, men at SKATs styresignal SKM 2010.499, udstedt på baggrund af Vestre Landsrets dom SKM 2010.382.VLR, ændrede denne praksis, så kommercielt tilrettelagt kursusvirksomhed nu skulle anses som momspligtig.

Landsskatteretten fandt, at principperne om neutralitet og effektivitet ikke var til hinder for, at SKAT kunne stille krav om, at genoptagelsen skulle omfatte hele afgiftstilsvaret. Dette blev begrundet med:

  • At Momsloven § 56, stk. 1 definerer afgiftstilsvaret som forskellen mellem udgående og indgående afgift.
  • At Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2 og Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1 om genoptagelse henviser til ændring af et 'afgiftstilsvar' eller 'godtgørelse af afgift', hvilket indebærer en samlet opgørelse.
  • Henvisning til Vestre Landsrets dom af 4. december 2006 (SKM 2006.750.VLR), der fastslog, at der ikke var grundlag for at fortolke et cirkulære således, at tilbagebetalingskrav alene skulle ændre salgsmomsen uden samtidig nedregulering af fradragsberettiget købsmoms.
  • Henvisning til Landsskatterettens egen kendelse af 5. november 2012 (LSR 12-0189672), som fastslog, at det er hele afgiftstilsvaret, der kan genoptages, ikke kun købsmomsen.

Retten fandt endvidere, at energiafgifter og lønsumsafgift ikke kunne adskilles fra momstilsvaret i forbindelse med genoptagelsen. Dette gjaldt uanset, om genoptagelsen skete inden for den ordinære frist (Skatteforvaltningsloven § 31) eller den ekstraordinære frist (Skatteforvaltningsloven § 32).

Lignende afgørelser