Registreringsafgift - Veteranbil - Konstruktive ændringer - Afgiftsmæssig identitet
Dato
26. september 2012
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Veteranbil, Konstruktive ændringer, Afgiftsmæssig identitet, Ombygning, Motor, Brændstoftank
Sagen omhandlede en klage over SKATs opkrævning af yderligere registreringsafgift på 41.700 kr. for en Chevrolet Nova veteranbil. SKAT havde vurderet, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identitet på grund af konstaterede konstruktive ændringer.
Køretøjet, en Chevrolet Nova fra 1969, blev i 2007 toldsynet og afgiftsberigtiget som veteranbil i henhold til Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 4, med en afgift på 14.955 kr. Dette krævede, at køretøjet fremstod originalt. Ved en politistandsning i 2011 blev det konstateret, at bilen var ombygget med en kompressor på motorhjelmen, luftindtag ført op gennem motorhjelmen, ændret baghjulsophæng med "Tractionbar" og "Hijackers", samt en flyttet brændstoftank i bagagerummet. SKAT traf herefter afgørelse om yderligere afgift, da de mente, at ombygningen medførte tab af køretøjets afgiftsmæssige identitet, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a.
Klagerens repræsentant påstod, at der ikke skulle svares ny registreringsafgift, da ombygningerne faldt inden for rammerne af Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2. Repræsentanten henviste til en tidligere Landsskatteretskendelse (LSR 10-00197) og et bindende svar vedrørende en Ford Mustang, som angiveligt tillod lignende ændringer uden afgiftsmæssige konsekvenser, selv for veteranbiler. Det blev fremført, at loven ikke differentierer mellem veteranbiler og andre brugte biler i forhold til Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, idet kun Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 3 udtrykkeligt undtager veteranbiler. SKATs fortolkning om "meget snævre grænser" for veteranbiler savnede ifølge repræsentanten lovhjemmel.
SKAT fastholdt sin afgørelse og henviste til et bindende svar (j.nr. 12-029345), som de mente underbyggede, at ombygning af en veteranbil ikke kunne ske afgiftsfrit. Repræsentanten bestred SKATs fortolkning af dette bindende svar og fastholdt, at Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 1 og 2 gælder for alle brugte køretøjer, uanset alder eller oprindelig afgiftsberigtigelse.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fastslog, at Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 1 og 2 også finder anvendelse på køretøjer, der er mere end 35 år gamle, med henvisning til SKM 2007.778.LSR.
Tre retsmedlemmer fandt, at:
- Føringen af luftindtaget op gennem motorhjelmen og flytningen af brændstoftanken til bagagerummet var ubetydelige ændringer.
- Disse ændringer medførte ikke tab af afgiftsmæssig identitet eller ændring af fabrikat, model, type og årgang.
- I forlængelse af tidligere Landsskatteretskendelse (LSR 10-00197), hvor eftermontering af kompressor og opbygning af baghjulsophæng kunne ske med bevaring af afgiftsmæssig identitet, blev køretøjet også med de to yderligere ændringer anset for at have bevaret sin afgiftsmæssige identitet.
- Køretøjet var derfor fritaget for en ny registreringsafgift.
Retsformanden udtalte en mindretalsopfattelse, hvor køretøjet ud fra en samlet vurdering ikke havde bevaret sin afgiftsmæssige identitet, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3, og dermed ikke var fritaget for ny registreringsafgift, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a. Dette blev begrundet med, at antallet og karakteren af de foretagne ændringer samlet set ikke kunne anses som almindelig vedligeholdelse. Der blev henvist til Højesterets dom offentliggjort i SKM 2008.954.HR.
Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertal, og Landsskatteretten fandt, at da bilen havde bevaret sin afgiftsmæssige identitet, var der ikke grundlag for at opkræve en yderligere registreringsafgift. Klageren fik dermed medhold i sin påstand, og SKATs opkrævning på 41.700 kr. blev nedsat til 0 kr.
Lignende afgørelser