Landsskatteretten: Ny afgiftsberigtigelse af Porsche 911 efter motorudskiftning – Modregning af tidligere betalt afgift
Dato
19. oktober 2021
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Veterankøretøj, Identitetstab, Motorudskiftning, Modregning, Originalitetskrav, Forvaltningsret
Sagen omhandlede Motorstyrelsens afgørelse om, at en Porsche 911 3,0 SC fra 1982 ikke længere var afgiftsmæssigt identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj, hvorfor den skulle afgiftsberigtiges på ny. Køretøjet var oprindeligt monteret med en 2994 ccm 132 kW/180 hk motor, men blev ved indregistrering i Danmark i december 2019 registreret som veterankøretøj med en 3600 ccm 184 kW/250 hk motor, som var isat af den tidligere hollandske ejer. Motorstyrelsen krævede en ny registreringsafgift på 239.468 kr., da de mente, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identitet på grund af motorudskiftningen og derfor fremstod som en nybygning, der ikke opfyldte betingelserne for afgiftsfritagelse for veterankøretøjer, jf. Registreringsafgiftsloven § 7 a, stk. 5 og Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3.
Klagerens argumenter
Klageren nedlagde påstand om, at der ikke var grundlag for at opkræve den nye registreringsafgift, da køretøjet var identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj. Subsidiært krævede klageren, at den allerede betalte registreringsafgift på 74.310 kr. skulle modregnes i det nye krav. Klageren anførte, at alle oplysninger, herunder den hollandske registreringsattest, der viste den større motor, var fremlagt for synshallen og Motorstyrelsen ved den oprindelige indregistrering i 2019. Klageren mente at have handlet i god tro og påpegede, at der ikke var foretaget konstruktive ændringer af køretøjet efter indregistreringen i Danmark, bortset fra udskiftning af udstødningen. Klageren henviste til tidligere Landsskatteretsafgørelser (LSR’s j.nr. 10-02249 og LSR’s j.nr. 10-00197), der tillod omfattende motortuning og ændringer uden tab af afgiftsmæssig identitet, selv ved effektforøgelse over 20%. Klageren argumenterede desuden for, at Motorstyrelsens afgørelse var mangelfuldt begrundet i henhold til Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, og at den oprindelige indregistrering som veterankøretøj ikke kunne tilbagekaldes eller erklæres ugyldig, da klageren havde handlet i god tro og indrettet sig på afgørelsen. Endvidere fremhævede klageren, at originalitetskravet i Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 4 var ophævet med tilbagevirkende kraft pr. 1. juni 2021, hvilket burde medføre, at den påklagede afgørelse blev ophævet.
Motorstyrelsens argumenter
Motorstyrelsen fastholdt, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identitet på grund af motorudskiftningen, og at det derfor skulle afgiftsberigtiges på ny. De henviste til, at køretøjet ikke fremstod i overensstemmelse med de registrerede oplysninger og var konstruktivt ændret. Motorstyrelsen afviste klagerens argument om god tro og henviste til, at klageren havde modtaget en kvittering, der pålagde ham at kontrollere og rette eventuelle fejl i de registrerede data. Motorstyrelsen afviste også modregning af den tidligere betalte afgift med henvisning til SKM2008.712BR, der fastslog, at der ikke var hjemmel til at modregne tidligere betalt registreringsafgift i et nyt krav ved identitetstab.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede Motorstyrelsens afgørelse om, at køretøjet skulle afgiftsberigtiges på ny, men fandt, at den tidligere betalte registreringsafgift skulle modregnes.
Retten bemærkede indledningsvist, at indregistrering af et køretøj i køretøjsregisteret ikke er en begunstigende forvaltningsakt.
Landsskatteretten fandt, at køretøjet ikke kunne afgiftsberigtiges som et veterankøretøj i henhold til Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 4, da køretøjet ved indregistreringen i Danmark den 20. december 2019 ikke fremstod som ved første registrering den 25. maj 1982. Dette skyldtes, at køretøjet ved indførelsen i Danmark var monteret med en benzinmotor på 3600 ccm og 184 kW/250 hk, i modsætning til den oprindelige motor på 2994 ccm og 132 kW/180 hk.
Landsskatteretten fastslog, at afskaffelsen af originalitetskravet i Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 4, som trådte i kraft den 1. juni 2021, ikke har tilbagevirkende kraft. Derfor skulle køretøjet ved indregistreringen i 2019 fortsat opfylde kravet om at fremstå som ved første registrering.
Køretøjet skulle derfor afgiftsberigtiges efter reglerne for brugte køretøjer, jf. Registreringsafgiftsloven § 1 og Registreringsafgiftsloven § 10, stk. 1, hvor den afgiftspligtige værdi fastsættes til køretøjets almindelige pris ved salg til bruger i Danmark.
Landsskatteretten fandt dog, at dansk rets almindelige modregningsregler finder anvendelse på skatterettens område. På baggrund af en konkret vurdering, herunder at køretøjet fremstod identisk som ved klagerens registrering i Køretøjsregistret, skulle den tidligere betalte registreringsafgift modregnes i den nu opkrævede afgift.
Lignende afgørelser