Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Skønsmæssig forhøjelse af moms og skat grundet manglende bogføring og udeholdt omsætning

Dato

7. december 2016

Hoved Emner

Momspligt

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Momsfradrag, Erhvervsmæssig virksomhed, Skønsmæssig ansættelse, Ekstraordinær genoptagelse, Forældelse, Partshøring, Bogføringsloven

Sagen omhandler en enkeltmandsvirksomhed, der drev værtshus, bodega og diskotek, og som af SKAT blev anset for at have drevet en ikke-erhvervsmæssig aktivitet. Virksomheden havde momsregistreret sig og fratrukket betydelige beløb i indgående moms for ombygning og indretning af lokaler, men havde ifølge SKAT ikke angivet omsætning fra festarrangementer. SKAT forhøjede virksomhedens udgående afgift skønsmæssigt og nægtede fradrag for en stor del af den indgående afgift, da aktiviteten med bar og diskotek ikke blev anset for at være økonomisk virksomhed i henhold til Momslovens § 3, stk. 1, og da der manglede nødvendige tilladelser og næringsbrev. Virksomhedens regnskabsmateriale blev desuden tilsidesat på grund af mangler i bogføringen.

Virksomheden gjorde gældende, at forhøjelsen var ugyldig på grund af forældelse, manglende partshøring og utilstrækkelig begrundelse. Det blev anført, at der ikke var handlet forsætligt eller groft uagtsomt, og at alle indtægter var selvangivet, og alle udgifter fradragsberettigede. Virksomheden henviste til, at politiet havde opgivet en straffesag mod indehaveren, hvilket burde udelukke grov uagtsomhed.

SKAT fastholdt, at indehaveren havde udvist grov uagtsomhed, og at fristerne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningslovens § 32 var overholdt. SKATs afgørelse var baseret på en skønsmæssig ansættelse af udeholdte indtægter fra festarrangementer og en forholdsmæssig fordeling af udgifter mellem erhvervsmæssige og private formål.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede i det væsentlige SKATs afgørelse om forhøjelse af udgående afgift og nægtelse af fradrag for indgående afgift, dog med en mindre korrektion.

Landsskatteretten fandt, at SKAT havde overholdt fristerne for ændring af afgiftstilsvaret. For afgiftsperioderne 3. og 4. kvartal 2008 var fristen i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1 overholdt. For 1. og 2. kvartal 2008, hvor den ordinære frist var udløbet, fandt retten, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 var opfyldt, idet indehaveren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive omsætning. Retten bemærkede, at politiets opgivelse af straffesag ikke ændrede ved vurderingen af grov uagtsomhed i skattemæssig henseende. Den 6-måneders frist i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 blev anset for overholdt, da SKATs kundskabstidspunkt var ransagningen den 13. april 2011, og forslaget blev afsendt den 12. oktober 2011.

Landsskatteretten afviste desuden virksomhedens påstand om ugyldighed som følge af manglende partshøring eller begrundelse. Retten fandt, at SKAT havde gjort tilstrækkelige bestræbelser på at partshøre indehaveren ved udsendelse af flere agterskrivelser, og at afgørelsen var tilstrækkeligt begrundet i henhold til Forvaltningslovens § 19, stk. 1 og Forvaltningslovens § 24, stk. 1 og Forvaltningslovens § 24, stk. 2.

I realiteten tiltrådte Landsskatteretten SKATs skønsmæssige opgørelse af omsætningen for 2008, baseret på blandt andet indkøb af drikkevarer og oplysninger om afholdte fester. Retten tiltrådte ligeledes, at udgifter til ombygning og indretning af lokalerne til café, bar og diskotek ikke fuldt ud kunne godkendes som erhvervsmæssige udgifter, da aktiviteten blev anset for at have et så ringe omfang og manglende intensitet, at den ikke kunne karakteriseres som økonomisk virksomhed i henhold til Momslovens § 3, stk. 1. SKATs fordeling af erhvervsmæssige/private udgifter, med fradrag på 26% for industribygningen og 20% for fælles udgifter, blev godkendt.

Landsskatteretten fandt dog en fejl i SKATs beregning af momsfradraget for visse fakturaer, hvor momsen var beregnet med 25% af bruttobeløbet i stedet for korrekt af nettobeløbet. Dette medførte en nedsættelse af den nægtede indgående afgift med 5.184 kr. som vist i tabellen nedenfor:

Bilagsnr.SKAT ændretSkal væreDifference
238598 kr.478 kr.120 kr.
2421.095 kr.876 kr.219 kr.
2351.875 kr.1.500 kr.375 kr.
23614.665 kr.11.732 kr.2.933 kr.
2372.822 kr.2.054 kr.768 kr.
2533.844 kr.3.075 kr.769 kr.
I alt24.899 kr.19.715 kr.5.184 kr.

Landsskatteretten stadfæstede i øvrigt SKATs afgørelse.

Lignende afgørelser