Landsskatteretten: Tilsidesættelse af regnskabsgrundlag og skønsmæssig forhøjelse på grund af manglende kasseafstemninger
Dato
24. januar 2018
Hoved Emner
Selskabsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Skønsmæssig ansættelse, Regnskabsgrundlag, Bruttoavance, Kasseafstemning, Maskeret udlodning, Detailhandel, Skattekontrol
Sagen omhandlede Landsskatterettens vurdering af SKATs skønsmæssige forhøjelse af indkomsten for selskabet [virksomhed1] ApS for indkomstårene 2008, 2009 og 2010. Selskabet, der driver et mini-supermarked, havde fået tilsidesat sit regnskabsgrundlag af SKAT på baggrund af manglende dokumentation og utilstrækkelige kasseafstemninger.
SKATs kontrolbesøg i januar 2011 afslørede, at selskabet ikke optalte småmønter ved kasseafstemning, og at kasseregnskabet konsekvent viste 0 kr. i kassedifferencer ud af en omsætning på 20-30 tusinde kroner. Desuden manglede der fakturaer, kvitteringer og følgesedler for varer, og bilagsmaterialet var uorganiseret og ufuldstændigt. SKAT konkluderede, at der ikke blev ført et forskriftsmæssigt regnskab, og foretog en skønsmæssig ansættelse af indkomsten ved at regulere vareforbruget ned, baseret på gennemsnitlige bruttoavanceprocenter for detailhandel fra Danmarks Statistik. SKATs oprindelige forhøjelser var henholdsvis 463.127 kr. (2008), 1.105.436 kr. (2009) og 191.721 kr. (2010).
Selskabets argumenter
Selskabets repræsentant påstod, at SKATs afgørelse var ugyldig, da forhøjelserne var foretaget ved at regulere vareforbruget ned i stedet for at forhøje omsætningen. Det blev også anført, at SKATs skøn var udøvet på et klart forkert grundlag og havde ført til et urimeligt resultat, og derfor skulle tilsidesættes. Repræsentanten fastholdt, at der var ført daglige kasseafstemninger og et effektivt kasseregnskab, og at den løbende bogføring var i overensstemmelse med gældende regler. Det blev fremhævet, at selskabet ikke havde udeholdt omsætning, og at de foreliggende regnskaber var retvisende.
Selskabet argumenterede desuden for, at Danmarks Statistiks gennemsnitlige bruttoavance for branche 47001 (Supermarkeder og varehuse m.v.) ikke var sammenlignelig med selskabets mindre supermarked, da den inkluderede store butikskæder. Det blev foreslået, at medianen af bruttoavancerne ville give et mere realistisk billede, da den tager højde for outliers. Selskabet fremlagde også årsrapporter for efterfølgende år (2011-2014) for at vise, at bruttoavancerne havde været relativt konstante og dermed understøttede de oprindelige regnskabstal.
SKATs og selskabets regnskabstal og bruttoavancer
Skatteår | Omsætning (kr.) | Vareforbrug (kr.) | Bruttoavance (kr.) | Bruttoavance (%) | SKAT's forhøjelse (kr.) |
---|---|---|---|---|---|
2008 | 8.410.540 | 7.115.864 | 1.294.676 | 15,4 | 463.127 |
2009 | 8.403.034 | 7.096.799 | 1.306.235 | 15,5 | 1.105.436 |
2010 | 8.348.533 | 7.067.305 | 1.281.228 | 15,3 | 191.721 |
SKATs oprindelige beregning for 2010 indeholdt en skrivefejl i omsætningen, som blev korrigeret af Landsskatteretten. SKAT havde anvendt gennemsnitlige bruttoavancer på henholdsvis 20,9 %, 28,7 % og 20,5 % for årene 2008, 2009 og 2010, hvilket Landsskatteretten fandt at indeholde uforklarlige udsving.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at SKATs afgørelse om skønsmæssig ansættelse ikke var ugyldig. Det blev fastslået, at metoden med at regulere vareforbruget ned i stedet for at forhøje omsætningen var en gyldig fremgangsmåde, og at det ikke var en fejlbehæftet eller uhjemlet metode. Dette blev understøttet af domspraksis, herunder SKM2011.251.BR, som angiver, at privatforbrugsberegninger ikke er et krav, når afgørelsen er underbygget af konkrete tal og brancheberegninger.
Retten bemærkede, at al indkomst som udgangspunkt er skattepligtig, jf. Statsskatteloven § 4. Skattepligtige skal selvangive deres indkomst, jf. Skattekontrolloven § 1, og erhvervsdrivende skal indgive et skattemæssigt årsregnskab baseret på løbende bogføring og et afstemt kasseregnskab, jf. Skattekontrolloven § 3. Hvis regnskabet ikke opfylder disse krav, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt, jf. Skattekontrolloven § 5 og Skattekontrolloven § 3, stk. 4.
Landsskatteretten vurderede de fremlagte kasserapporter for perioderne 15.-31. december 2011 og 1. januar-13. februar 2010. Retten fandt, at disse rapporter ikke dokumenterede effektive, daglige kasseafstemninger, da der ikke var kassedifferencer, beholdningerne havde skæve ørebeløb, og flere dage indgik i samme afstemning. Da selskabet ikke havde dokumenteret tilstrækkelige kasseafstemninger, var regnskabsmaterialet ikke tilstrækkeligt til en nøjagtig indkomstopgørelse, og SKAT var derfor berettiget til at tilsidesætte regnskabet og foretage en skønsmæssig ansættelse.
Landsskatteretten konstaterede en skrivefejl i SKATs omsætningsberegning for 2010 og et uforklarligt udsving i de anvendte bruttoavancer. Retten foretog derfor en konkret vurdering af den korrekte bruttoavance baseret på Danmarks Statistiks gennemsnitlige bruttoavance for branchegruppe 47001 (Supermarkeder og varehuse m.v.), som selskabets drift hørte under. Da selskabet var en igangværende virksomhed med et etableret kundegrundlag, fandt retten det rimeligt at anvende disse gennemsnitstal.
Landsskatteretten fastsatte de skønsmæssige forhøjelser som følger:
Skatteår | Omsætning (kr.) | Bruttoavance ifølge DS (%) | Beregnet bruttoavance (kr.) | Difference (forhøjelse) (kr.) |
---|---|---|---|---|
2008 | 8.410.540 | 22,6 | 1.900.782 | 606.106 |
2009 | 8.403.034 | 23,7 | 1.991.519 | 685.284 |
2010 | 8.348.533 | 23,0 | 1.920.163 | 638.935 |
Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse, så forhøjelsen for 2008 blev yderligere forhøjet fra 463.127 kr. til 606.106 kr., for 2009 nedsat fra 1.105.436 kr. til 685.284 kr., og for 2010 yderligere forhøjet fra 191.721 kr. til 638.935 kr.
Lignende afgørelser